Duikende studenten overwinnen zichzelf

Snorkelen en reddingzwemmen hadden de meeste studenten al weleens gedaan. Maar duiken was nieuw voor de klas. En dat bleek zeker niet mee te vallen. ‘Om onder water te gaan en op die apparatuur te vertrouwen is erg moeilijk’, weet Beesems, die zelf jarenlang bij de brandweer werkte.

Niet lekker onder water

De studenten kregen een één op één instructie. Aan sommige studenten was het niet besteed. ‘Die voelden zich niet lekker onder water. Twee hebben zichzelf overwonnen door het toch te doen.’ Er komen heel wat veiligheidsaspecten bij het duiken kijken. ‘Je bent met van alles bezig om onder water in leven te blijven.’

Aantal reddingen marginaal

Duiken door de brandweer gebeurd een keer of twintig per jaar. ‘Het aantal reddingen daarmee is marginaal’, zegt Beesems. De laatste jaren zijn er zelfs een aantal duikers omgekomen. ‘Brandweerlieden doen het incidenteel, maar worden er wel voor opgeleid. Die kennis moet bijgehouden worden. Dat is duur en het is een ingewikkelde vaardigheid.’

Daarom is vraag of de brandweer nog wel moet duiken een actueel thema. Daar moesten de studenten een adviesrapport voor opmaken. Aan de casus hadden ze gewerkt in theorie en dat kon nu aangevuld worden in de praktijk. ‘De studenten konden op deze manier literatuur- en veldonderzoek combineren’, legt Beesems uit.

Toezicht bij water

De studenten adviseerden verschillend. Een aantal studenten vindt dat het zou moeten gebeuren door een particulier bedrijf dat het beter kan. Nadeel daarvan is dat het erg duur is, want dat bedrijf moet dan wel 24 uur per dag beschikbaar zijn. Andere studenten menen dat er meer toezicht moet zijn bij waterplassen en niet alleen door de overheid. De laatste groep studenten vindt dat de brandweer het moet afzwakken.

De laatste optie gebeurt al in de praktijk. ‘Niet alle korpsen beschikken over duikers. Dat worden er steeds minder’, zegt de docent. Hiervoor moet dan wel de aanrij tijd van de brandweer bij een dergelijk ongeval verruimd worden. ‘In de praktijk gaat het die kant op.’ [EvG]