Fysieke kunst op eindexamenexpo

Direct bij binnenkomst in de hal van de Bossche kunstacademie zijn er opvallende beelden te zien van student Machiel Marse. Hij strikt een stropdas met een halfstijve penis. Ook toont hij zijn naaktheid op enkele foto’s.

Macabere sfeer

De volgende kamer is voor de audiovisuele kunst van Ninja Heevel gereserveerd. Er hangt een macabere sfeer. Films tonen een vrouw met een plastic zak over haar hoofd en een angstige vrouw die met een kaars om een hoekje kijkt. Daarbij klinken horrorgeluiden van de film Hellraiser, waarin zij zichzelf heeft gemonteerd.

Bewegende tong

Stefany Karghoti gaat weer verder in op het menselijk lichaam. Ze toont een vermakelijke close-up van een almaar bewegende tong en stopt een knie in haar mond. Even verderop is Myrte Rasing M&M’s aan het eten. Anneke Cotrotsos heeft weer verschillende tekeningen van tanden gemaakt.

Fotografiestudent Tessa Smal heeft drie mannen drie keer gefotografeerd als zij zich transformeren tot vrouw. Onder de naam ‘ik ben ook vrouw’ toont ze de fascinatie van deze mannen voor het vrouwelijke. Aan de andere kant sombere beelden van mensen die uit het raam kijken. Mia Denis portretteerde mensen met een ziekte in hun lijf.

Ontworpen verpakkingen

Sanne Gijsbers gaat als vormgeefster in op het gedrag van de mens. Met ontworpen voedselverpakkingen in een winkelwagentje laat ze zien dat het vooral draait om ‘mooi’ en niet om de inhoud. Die zet zij overduidelijk wel op de verpakkingen.

Bij Illustratie zijn veel boekomslagen te zien. Marieke Wijers maakte er een knap hoekje in de stijl van de jaren zeventig. Ze moest het boek ‘Het grote uitstel’ van Marc Reugebrink promoten. Het is voor jongeren van tot de twintig, dus heeft ze besloten dat te doen met Hyves. Een muur compleet met fotolijstjes en getekende foto’s illustreert het leven van hoofdpersoon Rega.

Papieren figuren

In de achterste expositieruimtes zijn de kleurige flessen van Jean Paul Jennen een interessant werk. Ook de papieren figuren van  Marion Vriens vallen op. Die staan ook in de gang om mensen naar de ruimte te lokken. Dat lukt goed, want er worden veel foto’s van haar werk gemaakt. En ze is ook al de meeste visitekaartjes kwijt. Want dat is natuurlijk het hoofddoel: wellicht dat galeries in de regio contact met studenten opnemen.

In Breda ging veel aandacht uit naar Daan Paans, de winnaar van de Sint Joostpenning. Hij  studeerde af op een fotoproject over het thema tijd. Daarin combineerde hij verschillende documentairevormen. Zo legde hij de deeltjesversneller van Cern in Genève vast. Een overzicht van zijn werk is te vinden op www.daanpaans.nl . [EvG]

De eindexpositie op de kunstacademies in Breda en Den Bosch is vandaag nog te bezoeken van 11.00 tot 17.00 uur.