Interactie met een koffiebeker

Het bijna hoogste cijfer voor hun examenwerk haalden ‘De vijf van morgen’, een 9.5. Deze vijf studenten kozen een willekeurig bedrijf uit om een ‘reclamecampagne met een twist’ voor te bedenken. Het werd Logitech, van de computermuis.

Dertig seconden scrollen

De studenten ontwierpen een game waarbij het de bedoeling is dertig seconden lang zo snel mogelijk te scrollen. Wat – uiteraard –  het beste gaat met de nieuwste muis van Logitech. Ze plaatsen het spel op sites waar veel gamers komen. Miljoenen mensen speelden het spel.

De studenten bedachten nog allerlei acties rondom de game, bijvoorbeeld een oproep om hulpmiddelen te gebruiken. Zo kregen ze een foto binnen van iemand die zijn muis aan een fietswiel had bevestigd. Van het bedrijf Logitech hebben de studenten nog niks gehoord. Maar hun idee is al wel genomineerd voor een internationale advertisingprijs voor jongeren, de Shark Awards. Kijk voor meer informatie over deze campagne op: www.devijfvanmorgen.nl.

Enthousiasme

De vierdejaars exposeerden van vrijdag 3 tot en met zondag 5 juli in expositieruimte De Vlaszak in Breda. Directeur Jan Reinhard, pas sinds november op die positie – was onder de indruk. ‘Bij de afronding van een studie zie je altijd veel enthousiasme van docenten en studenten. Hier zie je dat nog meer.’ Ook trouwe bezoeker Ruud Smeulders, innovatief manager bij de Rabobank, is positief. ‘Je ziet dat studenten steeds beter hun ideeën weten uit te leggen.’

Het beeldhorloge dat Aukje Wielens en Lianne van Thuijl bedachten, is voorgedragen voor een nominatie voor de Rabobank innovatieprijs. Het horloge is ontworpen voor mensen die moeite hebben met klokkijken, bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten.  Het werkt met afbeeldingen. Maar er kunnen ook geluids- of trilsignalen worden ingesteld, bijvoorbeeld om de drager eraan te herinneren dat hij een afspraak heeft met de dokter. Dit project kreeg het allerhoogst haalbare cijfer: een 10. Kijk voor meer informatie op: www.beeldhorloge.nl.

Interactieve koffiebeker

Techniek noch internet kwam kijken bij het idee van Erik-Jan Brugman. Toch is hij ook geslaagd met een 8. Hij bedacht dat koffiebekers gebruikt kunnen worden om te communiceren met de gebruiker ervan. Hij nam de academies van de Lovensdijkstraat als uitgangspunt. Voor elke academie bedacht hij wat de kernwaarden zijn en die verbeeldde hij op de beker. ‘De academies weten niks van elkaar. De afbeeldingen geven aanleiding voor een gesprek. ‘Mijn beoordelaars vonden het concept “sterk, simpel en effectief”.’ De student is van plan het te gaan presenteren bij de Raad van Bestuur. Meer informatie: erikjanbrugman.blogspot.com.

Het is slechts een greep uit de 72 afstudeerprojecten van deze lichting afstudeerders bij CMD. Meer werk zie je op: www.cmdexpo.nl. [PM]