Terug naar overzicht

Masterclass Smartboard: leren wordt spelen

Martin de Fockert, productmanager van Smartboard, laat zien hoe je makkelijk een les in elkaar draait op zo’n digitaal schoolbord. En dat het eigenlijk in een handomdraai kan, als je maar een beetje van Windows af weet. 

Vooral schrijven op Smartboard

De les begint met een quiz via stemkastjes. Het Smartboard registreert de uitkomsten van de stemming. Een meerderheid van de studenten geeft aan ‘een beetje’ ervaring met het interactieve bord te hebben. ‘We schrijven er vooral op. En we laten filmpjes of afbeeldingen zien’, schetsen ze hun ervaringen. ‘Het gebruik van stemkastjes zie ik de eerste vijf jaar nog niet gebeuren op mijn school’, zegt een student.

De meerderheid van de basisscholen blijkt het bord te gebruiken als een veredeld krijtbord. ‘De leraren zouden er een cursus in moeten krijgen’, vinden de studenten. Maar met een cursus van een uurtje ben je er niet, waarschuwt De Fockert. ‘Je moet in kleine stapjes steeds meer van het bord ontdekken.’ 

Zelf puzzels maken

Je kunt het bord ook gebruiken om leerlingen er iets op te laten doen, vertelt De Fockert. ‘Je kunt méér dan alleen plaatjes en filmpjes laten zien.’ Hij toont hoe leerlingen bij een plaatje van een boekenkaft de juiste titel erbij moeten zetten. Daarna laat hij zien hoe studenten zo’n puzzel zelf ook makkelijk kunnen maken met de software die bij de borden zit, Notebook. ‘Je kunt er zelf plaatjes van Google in slepen.’

Virtueel door stad lopen

Er zijn verschillende tools om eenvoudig tabellen te maken. De software spreekt zichtbaar tot de verbeelding bij de studenten. De Pabo-studenten mogen oefenen met de tools. ‘Je kunt gebruik maken van de schat aan informatie op het internet. In real time laten zien wat er nu in de Tweede Kamer gebeurt of met Google Streetview virtueel door een stad lopen. Leren wordt spelen. Dan heb je heel wat gewonnen.’

Ilse van Gog baalt een beetje. ‘Op mijn basisschool staat een Activeboard. Dat werkt weer net anders.’ Oefenen zit er voor haar dus niet in, maar ze heeft nu wel gezien wat ze zoal met de borden kan doen. ‘Op Avans hebben we nog niet veel gehoord over hoe wij ze didactisch kunnen inzetten, maar er is wel veel mogelijk.’

Thuis lessen maken

Vierdejaars Birgit Melisse doet weinig met het Smartboard op haar stageschool, merkt ze nu. ‘In Word iets typen en dat op het bord laten zien, of soms iets met powerpoint.’ Driftig schrijft ze mee met alle tips en trucs. ‘Ik ga hier meteen mee aan de slag. De software van Smartboard download ik thuis, zodat ik op mijn computer de lessen kan maken.’

Doel bereikt voor De Fockert. ‘Als ze enthousiast zijn, willen ze er meer mee doen. Blijven oefenen is het beste. Dan wordt het steeds makkelijker om alles uit de borden te halen.’ [EvG]

Meer lezen?