Studenten moeten vaker trui aantrekken

Leden van het CDA hadden de staatssecretaris schriftelijk om opheldering gevraagd. Hoe zat het nu met de energiebelasting voor studenten? Moeten studenten tegenwoordig inderdaad extra betalen? Waarom krijgen studenten in zelfstandige woonruimten meer belastingvoordeel dan studenten die hun keuken en badkamer delen?

Groepskorting voor studenten

De vragen rezen na een conflict tussen de belastingdienst en studentenhuisvesters. De huisvesters beschouwden zichzelf als de afnemers van energie en telden daarom het energieverbruik van alle huurders bij elkaar op. Om grote bedrijven niet in de problemen te brengen geldt in Nederland: hoe meer energie men verbruikt, hoe lager het belastingtarief. Dus door hun energieverbruik te ‘bundelen’ profiteerden de studenten dankzij de studentenhuisvesters van een lager tarief voor de energiebelasting. Ze kregen als het ware groepskorting.

Maar de belastingdienst gaat hier niet mee akkoord. Die wil belasting heffen per zelfstandige wooneenheid. Een groot studentencomplex valt in allerlei zelfstandige wooneenheden uiteen, die soms door een paar studenten worden gedeeld, maar soms ook maar door één enkele student.

Heffingskorting

Per aansluiting geldt een heffingskorting, legt De Jager uit. Wie zelfstandig woont, krijgt die korting in zijn eentje. Wie het appartement met anderen deelt, moet ook de korting delen. De Jager is niet van plan om voor studenten de regels te wijzigen.

De strikte handhaving van de regels kost studenten wel behoorlijk veel geld. Ze zouden jaarlijks een paar honderd euro meer kwijt zijn dan voorheen, toen ze ten onrechte ‘groepskorting’ kregen. In een brief aan de Tweede Kamer schreef De Jager in juli van dit jaar dat de belasting niet alleen de schatkist moet spekken, maar burgers ook moet aanmoedigen minder energie te verbruiken. Ook studenten zouden eens wat vaker een warme trui moeten aantrekken. [BB/HOP]