‘Flexibele’ maquette Sint-Jan in museum

Als tweedejaarsstudenten begonnen ze aan het project voor een studiepunt. ‘Daarna is het vrijwilligerswerk geworden’, vertelt Jeffrey Haverhals. Samen met Syquin van den Berg en Hans Roelofs nam hij de opdracht in 2005 aan van Bouwkundedocent Frans van Gessel. ‘We dachten de klus eerst in een halfjaar te kunnen klaren. Het project bleek toch iets groter te zijn’, glimlacht Syquin.

Kathedraal dreigt om te vallen

Sint-Jansmuseum De Bouwloods nam Avans in de arm om studenten een maquette van de kathedraal te laten maken. Die moest tonen hoe de luchtbogen van de Sint-Jan werken. ‘We hebben de maquette flink vereenvoudigd en de hele constructie kaalgeplukt’, zegt Jeffrey. ‘De luchtbogen zijn nodig om het gewicht van het dak en de gewelven te dragen.’ Demonstratief haalt hij de luchtbogen op de maquette weg. Het bouwwerk dreigt direct om te vallen.

Hoe zwaarder, hoe steviger

Hoeveel gewicht de bogen dragen, hebben ze niet kunnen berekenen. Syquin: ‘Dat lukt niet met hout in de maquette. Ook in de tijd dat de Sint-Jan gebouwd is, hadden ze daar geen idee van. Het idee was hoe zwaarder je het maakt, hoe steviger het wordt.’ Wel hebben ze de maquette van een meter hoog helemaal op schaal gemaakt aan de hand van de tekeningen.

De maquette is vanaf morgen te vinden in Sint-Jansmuseum De Bouwloods aan de Torenstraat 16 in Den Bosch. De studenten hebben ook een maquette gemaakt voor Avans. Die wordt binnenkort overgedragen in het Atrium. [EvG]

Lees meer over de maquette van de studenten in de volgende Punt05, die vanaf donderdag overal in de bakken ligt.