Frauderende student hard aanpakken

De Minister presenteert vandaag een reeks maatregelen tegen studenten die de boel oplichten met een vals adres. PvdA-Kamerlid Spekman kaartte de kwestie onlangs aan en vermoedt dat de schade voor de staat 80 miljoen euro per jaar bedraagt.

Plasterk vindt het onacceptabel dat studenten onterecht meer geld krijgen. Uitwonende studenten krijgen 260 euro in plaats van de 95 euro die ze krijgen als ze nog in het ouderlijk huis wonen.

Harde aanpak

Plasterk neemt het probleem hoog op. Hij wil de studenten op dezelfde manier aanpakken die gehanteerd wordt bij uitkeringsfraude; een boete van 25 procent. Nu kan alleen het teveel ontvangen geld door een student worden teruggevorderd. Plasterk kondigde de boet in juli al aan.

Zware gevallen van fraude wil Plasterk strafrechtelijk aanpakken. In 2011 moet de nieuwe en strengere aanpak wettelijk in orde zijn.

Familie en kennissen ook beboet

De sociale recherche komt langs als er sterke vermoedens zijn van adresfraude. Mogelijk worden ook ouders, tantes, ooms en vrienden beboet die willens en wetens meewerken bijvoorbeeld door een postadres beschikbaar te stellen.

Bewijslast omdraaien

Op dit moment moet de IB-groep, die de studiefinanciering uitvoert, aantonen dat een frauderende student thuis woont om de uitwonende beurs te kunnen terugvorderen. De Minister wil de bewijslast om adresfraude tegen te gaan omdraaien. Straks moet een verdachte student kunnen bewijzen dat hij op kamers woont. [MEdG]