Met enige regelmaat druppelen docenten binnen bij het proeflokaal. ‘De meest uiteenlopende vragen komen langs’, zegt Ronald Spruit van het Leer- en Innovatiecentrum (LIC). ‘Van iets kleins, bijvoorbeeld hoe je in Word 2007 kunt voorkomen dat er een witregel verschijnt, tot vragen over hoe je meer interactie met je studenten krijgt.’
Memory-spel
Het LIC staat er in Den Bosch niet alleen voor. Bredase studenten Sociaal Pedagogische Hulpverlening van de minor Events dragen een steentje bij aan de middag. De groep heeft studenten in Den Bosch uitvoerig gevraagd naar hun mening over colleges. De antwoorden zijn verwerkt in een soort Memory-spel.
‘Op het ene kaartje staat een vraag, bijvoorbeeld hoe je de les leuker kunt maken’, vertelt Krista Jumelet. ‘Daar moeten docenten het juiste antwoord bij zoeken. Vervolgens gaan we doorvragen. Zijn ze het eens met wat er op het kaartje staat? Het Memory-spel is dus alleen een middel. De bedoeling is dat docenten zich meer bewust zijn van wat studenten precies willen.’
Prikkelende stellingen
Volgens Jumelet willen docenten vooral weten hoe ze hun les leuker kunnen maken: ‘Het is niet meer van deze tijd dat de docent een praatje houdt en studenten luisteren. Studenten zitten veel geïnteresseerder in de les als er interactie is. Dat kan ook voorafgaand aan de les door bijvoorbeeld prikkelende stellingen op Blackboard te zetten.’
In twee dagen tijd heeft het Bossche proeflokaal net zoveel docenten geholpen als tijdens de gehele week in Breda. Spruit: ‘Docenten vinden het fijn om fysiek een vraag te stellen in plaats via e-mail. Misschien is er wel genoeg animo om van deze pilot een permanente balie te maken. Dan kunnen docenten altijd met vragen terecht kunnen.’
Het proeflokaal in blijft tot en met vrijdag 11 december in Den Bosch. Docenten kunnen elke dag van 11.00 tot 17.00 binnenlopen in lokaal OX104. [CT]
Zie ook het eerder verschenen artikel:
Punt. Of had jij nog wat?