Terug naar overzicht

Forse kritiek op ‘vals spelende’ studenten

Het ging om vier Bredase studenten van de minor Online Marketing. Zij waren hun medestudenten te slim af in de laatste ronde van een managementspel. Door onder de naam van hun docent valse informatie op internet te zetten, wisten ze de andere teams te misleiden en het spel vanuit uitzichtloze positie toch te winnen.

Ethisch

De actie schoot bij de Bossche docent Jan Derickx in het verkeerde keelgat: ‘Het is ethisch niet verantwoord. Het gaat in tegen de gedragsregels die wij in de marketing hebben.’ Derickx had ook geen waardering voor de creativiteit van de studenten: ‘Ze hebben het spel alleen maar gewonnen, omdat het toevallig de laatste ronde was. Maar in het echte leven zijn er geen laatste rondes en zou de concurrentie vervolgens hard terugslaan.’

Distantiëren

Derickx heeft niet alleen kritiek op de studenten: ‘De reactie van de docent valt me ook tegen. Hun actie wordt door de docent nota bene gepresenteerd als best practice. Alsof iedereen dit moet doen. Een docent moet zich hier van distantiëren. Ik vind dat je daarmee Avans verkeerd presenteert. Er zijn op deze hogeschool opleidingen die ethiek hoog in het vaandel hebben staan.’

De studenten gebruiken als excuus dat dit ook in het echte leven gebeurt. Derickx gaat er niet in mee: ‘Door de recessie is heel erg duidelijk geworden dat sommige banken en bedrijven in het verleden discutabel hebben gehandeld. Zij doen er nu alles aan om het vertrouwen van de consument terug te winnen. Deze studenten doen echter precies het tegenovergestelde.’

Solliciteren

De actie zou volgens Derickx voor de betreffende studenten weleens verkeerd kunnen uitpakken: ‘De naam van een van de studenten staat op internet. Stel nu dat hij gaat solliciteren.  Als de potentiële werknemer gaat googelen op zijn naam en opleiding, vindt hij dit artikel. Ik ben bang dat zoiets niet positief uitpakt voor de student.’

Les geleerd

De bekritiseerde docent Giel Steehouder kan zich niet helemaal vinden in de kritiek: ‘Ik vind dat de actie binnen de ethische kaders blijft. Dat komt vooral omdat de studenten een les is geleerd. Je moet niet alles geloven wat er op internet staat geschreven. Het zou anders zijn als de studenten mijn account hadden gekraakt of mijn naam hadden gebruikt om geld te verdienen. Maar in dit geval heiligt het doel de middelen.’

Over de kansen op een baan voor de ‘vals spelende’ studenten maakt Steehouder zich geen zorgen: ‘Als ik bij een bedrijf zou werken, zou ik juist zo’n student aannemen die buiten de kaders denkt. Ik heb gemerkt dat bedrijven vragen om studenten die eruit springen.’ [CT]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Studenten winnen met valse informatie 04-12-2009

Meer lezen?