Keuzegids: Avans op drie

De Tilburgse vestiging van Avans haalt de uitslag omlaag. De technische opleidingen van deze locatie staan bijna allemaal onderaan in de ranglijsten. Het nieuwe gebouw ten spijt krijgen vooral faciliteiten een negatieve beoordeling van de ondervraagde studenten. Hoewel het gebouw open en ruim oogt door zijn ruime gangen, hebben studenten minder werkplekken dan in het vorige gebouw, is een eerder gehoorde klacht.

Den Bosch het beste

Den Bosch doet het van de drie vestigingen het beste. Deze locatie heeft zes opleidingen die op nummer één staan: Informatica, Technische Informatica, Integrale Veiligheid, Bedrijfseconomie, Bestuurskunde en HBO Rechten.

Ook de meeste andere Bossche opleidingen scoren hoger dan de Bredase varianten. Personeel & Arbeid werd bijvoorbeeld tweede, Elektrotechniek derde, Civiele Techniek derde, Management, Economie en Recht tweede en International Business and Languages derde.

Faciliteiten

Toch is de waardering voor de faciliteiten in Den Bosch bij bijna alle opleidingen lager dan gemiddeld bij andere hogescholen. Studenten mopperen er al enige tijd over de het gebouw ‘te vol’ is. Techniekstudenten klagen overigens niet over de faciliteiten. In de aparte techniekhal is meer ruimte dan in de rest van het gebouw.

Sociale studies

Op het punt van docenten en lessen geven studenten van Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Breda een min (scores lopen van — naar +++). De opleiding krijgt een 5,6 als eindcijfer. De Academie voor Sociale Studies ’s-Hertogenbosch doet het beter. De Bossche SPH-opleiding krijgt een 7,0 als eindcijfer.

Opvallend verschil

Opvallend verschil is er tussen de waardering voor de opleiding Autonoom Beeldende Kunst (ABK)  in Breda in ’s-Hertogenbosch. Breda werd eerste, Den Bosch laatste van de negen beoordeelde opleidingen. Bredase studenten zijn extreem tevreden over hun docenten (+++). Bossche studenten vinden dat ze niet goed op een baan worden voorbereid en vinden dat ze te weinig contacturen hebben.

Toppers in Breda

Andere toppers (nummers één) in Breda zijn Accountancy, International Business and Managament Studies en Communication and Multimedia Design. In de top drie staan: Bedrijfseconomie, Technische Informatica en Commerciële Economie.

Hogeschool Zuyd

De beste grote hogeschool van Nederland is Hogeschool Zuyd in Heerlen, gevolgd door Windesheim in Zwolle. De kleinere Christelijke Hogeschool Ede blijft de allerbeste hbo-instelling.

De auteurs van de Keuzegids benadrukken wel dat de ranglijst is gebaseerd op de gemiddelde scores van instellingen en dat je je daarop niet blind moet staren. Er bestaan binnen hogescholen vaak grote verschillen tussen de opleidingen. Zo eindigt Hogeschool Zuyd bij de kunstopleidingen onderaan, terwijl fysiotherapie 98 van de 100 punten scoort.

Net als in voorgaande jaren eindigt Inholland onderaan het lijstje: ‘Die instelling heeft sinds haar ontstaan uit een megafusie, en dankzij een bestuur dat meer aan marketing dacht dan aan onderwijskwaliteit, zeven rampjaren achter de rug.’

De Keuzegids Hoger Onderwijs verschijnt morgen. Aan de hand van uitslagen van studentenenquetes en accreditaties krijgen opleidingen plusjes en minnetjes of een neutrale 0 voor onder meer het onderwijs, de docenten en de faciliteiten. De enquetes zijn over drie jaren afgenomen. Elk jaar zijn andere opleidingen aan de beurt. Dit jaar werden studenten van de opleidingen Sociaal Pedagogische Vorming, Communication & Multimedia Design, Fysiotherapie en Pabo ondervraagd. Onlangs verscheen ook het onderzoek van tijdschrift Elsevier. Ook in deze ranglijst daalde Avans een beetje. [PM, HC/HOP]

Zie ook eerder verschenen bericht:

Kritiek op gebouw, toch goede sfeer 4-11-2009

Avans wakkergeschud: daling in ranglijst 21-10-2009