Draadloze stroom en chips in kleding

Een welkomstscherm ziet precies wie ervoor staat: plots verschijnt je naam erop. ‘Er zit een chip in je naamplaatje’, verklapt student Leon Truong. ‘Die wordt gescand als je langsloopt.’ Bestuursvoorzitter van Avans Paul Rüpp komt speciaal voor het scherm nog even terug naar de ingang. ‘Ik was er gewoon langsgelopen, ik had het nog niet eens gezien. Maar verrek, het werkt.’

Digitaal welkomstscherm

De toon is meteen gezet. Het is op het Innovation Event van de Academie voor ICT & Businnes (AIB) in Breda druk met studenten, docenten en bedrijven. Er waren acht workshops van studenten uit de minor ‘Innovatie, onderzoek en advies’. Het digitale welkomstscherm is een goede lokker voor de groep die de Dynamic Advertising Service hebben bedacht.

Tijdens de workshop ontstaat een felle discussie, want studenten hebben het product eigenlijk bedacht voor de kledingbranche. Modewinkels kunnen de chip in hun kleding doen. Dan ziet de klant wanneer hij langs de etalage loopt de laatste mode die voor hem interessant is. ‘Het is een vorm van direct marketing met behulp van een chip, die op afstand gelezen wordt’, meldt Truong.

Gespamd bij het leven

‘Daar kun je problemen mee krijgen. Het is een drempel dat mensen zich bewust zijn van de chip in hun kleding. Als ik één keer een horloge zoek op Marktplaats, word ik ook gespamd bij het leven’, zegt een aanwezige. Rüpp ziet er de voordelen van in. ‘Iedereen moet een keuze kunnen maken wat hij wel en niet wil. Het kan fijn zijn persoonlijk benaderd te worden. Maar in een drukke winkelstraat voorzie ik problemen.’

Draadloze stroom

Een andere groep studenten heeft de mogelijkheden van draadloze stroom onderzocht. Het verplaatsen van stroom door de lucht neemt sinds 2006 een vlucht. Via een spoel kan het magnetische veld van een elektrisch product ook een ander apparaat in de buurt aan de praat houden. ‘Het rendement daarvan moet beter worden. In 2007 werd veertig procent van de stroom overgebracht, in 2008 was dat al 75 procent’, vertelt Giel Coomans.

De aanwezigen mogen zelf ideeën aandragen hoe draadloze stroom kan worden ingezet. Wanneer deze vorm van stroom bij grote apparatuur of hele scholen gebruikt kan worden, is moeilijk te voorspellen volgens Coomans. ‘Dan moet eerst de efficiency en de afstand waarover de stroom wordt overgedragen groter worden.’ [EvG]