Eerstejaars kiezen sociale opleidingen

Dat blijkt uit de nieuwe landelijke instroomcijfers van het hbo, die vandaag bekend zijn gemaakt. Landelijk is het aantal eerstejaars met zes procent toegenomen, maar de opleiding tot verpleegkundige kwam niet verder dan een groei van 3,3 procent. In totaal krimpen de gezondheidsopleidingen zelfs een klein beetje, met 0,2 procent.

Opvallend meer mannen

De sociaal-agogische opleidingen verwelkomden tien procent meer studenten. Vooral onder mannen, die deze sector vaak links laten liggen, is de groei opvallend: zeventien procent. Een opleiding als maatschappelijk werk & dienstverlening profiteert daarvan, maar ook hbo-rechten en pedagogiek schieten omhoog.

Daarnaast wonnen de technische studies terrein: zij ontvingen 8,2 procent meer eerstejaars dan vorig jaar. Die groei zit vooral bij opleidingen als communication & multimedia design, informatica en biologie & medisch laboratoriumonderzoek. Minder goed gaat het met klassiekers als bouwkunde (slechts een half procent in de plus) en werktuigbouwkunde (precies één inschrijving minder dan vorig jaar).

De kredietcrisis heeft weinig gevolgen voor de economische studies in het hbo: die blijven populair. Ze trokken 6,5 procent meer eerstejaars en winnen dus een klein beetje terrein. Vooral het aantal mbo’ers nam in die opleidingen flink toe.

Tienduizend nieuwe eerstejaars

Van alle hogescholen heeft Fontys niet langer de grootste instroom. Die eer gaat naar de Hogeschool van Amsterdam. Aan de top wisselen deze twee hogescholen elkaar af: beide trekken nu iets meer dan tienduizend nieuwe eerstejaars. Vlak achter hen zit de Hogeschool Utrecht, met 9.579 eerstejaars. Utrecht en Fontys groeien met respectievelijk vijf en één procent, maar ze blijven onder het landelijke gemiddelde van zes procent groei en verliezen dus marktaandeel.

Onder de grote hogescholen springt de groei van Inholland eruit: die heeft maar liefst zestien procent meer eerstejaars en telt er nu 7.796. De weg omhoog is kennelijk weer gevonden. De hogeschool klom in 2001 naar een instroom van ruim tienduizend, maar zakte daarna diep weg na klachten over het onderwijs. Op het dieptepunt in 2006 trokken alle vestigingen samen nog maar 6.432 eerstejaars.

Avans scoort goed

Ook Windesheim is in trek. In Zwolle hebben zich veertien procent meer eerstejaars aangemeld: een toename van meer dan zeshonderd ten opzichte van vorig jaar. Avans (elf procent) en de Haagse Hogeschool (tien procent) doen het ook goed. [BB/HOP]