‘Ik mis bij studenten dat ze zichzelf vragen stellen voordat ze ergens mee starten,’ legt Jet uit. ‘Nu beginnen ze aan een opdracht zonder dat ze precies weten wat ze moeten doen. Op de middelbare school wordt scholieren het stellen van vragen afgeleerd. Ze doen alleen wat de leraar zegt.’
Zelfstandige student
Dat zorgt volgens Jet voor problemen als de scholieren naar de hogeschool komen: ‘Bij de hbo-vaardigheden hoort namelijk ook het stellen van vragen. Een zelfstandige student word je niet door alleen maar te doen. In plaats van alsmaar te draven, moet je af en toe even stil staan om na te denken.’
Jet spreekt uit ervaring: ‘Het gebeurt wel eens dat studenten een werkstuk bij mij inleveren zonder te controleren of ze het goed hebben gemaakt. Als ik het vervolgens teruggeef, leveren ze later een verbeterde versie in die nog steeds vol staat met fouten. Als ik daar iets van zeg, krijg ik als antwoord: “Maar u had niet gezegd dat er nog meer fouten inzaten.”’
Veel beeld
Om hier korte metten mee te maken, ontwikkelde Medelaar een driestappenplan dat ze beschrijft in haar boekje Denk voor, denk na. Jet: ‘Je hebt ook handleidingen met vergelijkbare stappenplannen, maar studenten lezen zo’n boek niet. Daarom heb ik gekozen voor een simpel boekje met veel beeld dat je bij wijze van spreken binnen een kwartier kunt uitlezen. Je kunt het er regelmatig bijpakken om te stappen terug te lezen of om er aantekeningen in te maken.’
Het boekje Denk voor, denk na komt te liggen in de Selexyz-vestigingen van Fontys Hogeschool en de Hogeschool van Arnhem Nijmegen. Medewerkers en studenten van Avans kunnen het stappenplan vanaf woensdag bemachtigen via haar website Bureaujet.nl die op dit moment nog in aanbouw is. [CT]
Punt. Of had jij nog wat?