Marjon de Koning, docente aan de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch deed een paar jaar terug onderzoek onder 33 studenten van de opleiding International Business and Languages. Zelf dachten de studenten dat ze goed waren in het opsporen van informatie, maar tijdens enkele tests scoorden ze behoorlijk laag.
Slag gemist
De studenten overschatten volgens Koning dus hun informatievaardigheid. Maar ook veel docenten hebben het snel vinden van goede bronnen niet onder de knie. Vooral de docenten die voor 1995 zijn afgestudeerd, hebben de slag gemist. En dat geldt voor ongeveer de helft van alle docenten.
Aan onderzoeker pur sang Ben Rovers, lector Jeugd & Veiligheid, de taak om ze enkele tips voor te schotelen. Rovers benadrukt dat hij geen expert is op het gebied van informatievaardigheid: ‘Ik vind informatie op internet sneller dan anderen, dus blijkbaar kan ik een bepaald kunstje. Ik ben onbewust bekwaam.’
Thesaurus
Volgens Rovers begint alles met het stellen van een goede zoekvraag: ‘Dit kun je niet leren uit een boekje, maar alleen door te doen. Bij het invullen van de zoektermen moet je woorden invullen die worden gebruikt door de mensen van wie je een werkstuk zoekt. Elke vakgebied heeft haar eigen termen. Zoek via een thesaurus uit het vakgebied naar synoniemen van een zoekterm.’
Rovers heeft nog een tip om docenten efficiënt te laten zoeken: ‘Wacht met lezen. Op zich kan het geen kwaad als je de opgeleverde bronnen meteen gaat uitpluizen, maar het kost veel tijd. Je kunt ze beter eerst scannen op relevantie.’ Voor de rest is informatievaardig worden volgens Rovers een kwestie van oefenen: ‘Je moet eerst ervaren waar je de mist ingaat. Maar op een gegeven moment ontdek je dat je het kunstje kan. [CT]
Punt. Of had jij nog wat?