LSVb eist 15.000 extra docenten

Op de dag dat fietsende studenten in Den Haag protesteerden tegen mogelijke bezuinigingen op het hoger onderwijs en de studiefinanciering, heeft de LSVb zijn eisenpakket voor de komende landelijke verkiezingen op tafel gelegd.

Docent-studentratio

Wil het hoger onderwijs op een voor de Nederlandse kenniseconomie ‘acceptabel’ niveau komen, dan moet allereerst de zogenoemde docent-studentratio worden verbeterd, vindt de studentenbond. Nu bedient een hbo-docent gemiddeld 25 studenten en een wo-docent 27. Veel meer dan het OESO-gemiddelde van 15,3 en dat gaat ten koste van de persoonlijke aandacht voor Nederlandse studenten.

Daarnaast eist de bond dat studenten meer worden uitgedaagd. Eén studiepunt hoort voor 28 uur studielast te staan, maar dat is vaak niet het geval. Daar moet verandering in komen, vindt de LSVb, anders is het hoger onderwijs van onvoldoende niveau.

Basisbeurs

De overige eisen gaan over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs die in gevaar komt als de basisbeurs wordt afgeschaft en het collegegeld voor bachelor en masterstudies omhoog zou gaan. Uit onderzoek van de LSVb zou blijken dat 20,7 procent van de studenten stopt met studeren als ze hun hele studie bij elkaar moeten lenen.

Het LSVb-eisenpakket sluit af met een pleidooi tegen selectie aan de poort en hoger collegegeld voor topopleidingen en roept op tot invoering van een zorgtoeslag voor onzelfstandige studentenkamers. Daar worden er dan waarschijnlijk meer van gebouwd en dat is belangrijk in tijden van kamernood. Huisjesmelkers moeten intussen strenger worden aangepakt. [HC/HOP]