Elke periode krijgt een select groep excellente studenten bij IV een masterclass. Dit keer waren dat negen studenten uit het tweede jaar en twee eerstejaars. ‘We waren een middag naar de haven van Rotterdam. Waarom? Om dat het de grootste haven is van de wereld. Elke dag gaan er honderd schepen in en honderd schepen uit’, verklaart docent Wouter van Straten.
Gevaarlijke stoffen
Daar komt een hoop veiligheid bij kijken. Botsingen, gevaarlijke stoffen, alles moet in de gaten worden gehouden. Dat gebeurt met lampjes en radarbeelden in het Haven Coördinatie Centrum. En juist daar, ‘het heilige der heiligen’ volgens Van Straten, mochten de studenten een kijkje nemen. ‘Politie, marechaussee, douane, alle mogelijke overheidsdiensten zitten daar bij elkaar.’
De metalen constructies in het havengebied van Rotterdam zijn imponerend. Vooral als je vakgebied erover gaat dat alles er veilig verloopt. Het hoofd veiligheid van de haven, Jan Gargeitchik, praatte de studenten bij. Hij vertelde openhartig over de zorg voor veiligheid in de haven.
Spanningsveld
Van Straten was zelf reuze enthousiast over de middag. ‘De studenten die erbij waren zijn niet voor niets de besten, ze stelden ook echt kritische vragen. Zoals hoe de marketing van de haven zich verdraagt ten opzichte van de veiligheid. Rotterdam wil natuurlijk klanten binnenhalen en groter zijn dan Antwerpen en Hamburg. Maar gaat dat wel samen met de veiligheidsrestricties? Daar ligt inderdaad een spanningsveld.’ [EvG]
Zie ook het eerder verschenen artikel:
Punt. Of had jij nog wat?