Grote verschillen in collegegeld tweede studie

Vanaf komend studiejaar mogen hogescholen en universiteiten een kostendekkend collegegeldtarief rekenen voor afgestudeerde hbo’ers en wo’ers die een tweede opleiding willen volgen. Het gaat niet om dubbelstudenten, maar om studenten die na hun eerste opleiding aan een tweede willen beginnen: stapelaars. Hogescholen krijgen van de overheid geen geld meer voor die tweede opleiding, behalve als studenten voor het eerst een leraren- of zorgopleiding volgen.

Gewone tarief

Bij Fontys Hogescholen blijft alles voorlopig bij het oude. Wie daar in september aan een tweede opleiding begint, betaalt het gewone tarief van 1672 euro voor een voltijdopleiding. Pas het jaar daarop zal het ‘ongeveer’ zevenduizend euro worden, aldus een studievoorlichter.

Ook de Hogeschool Inholland rekent komend jaar nog het gebruikelijke tarief van 1672 euro, maar de jaren erna zal het collegegeld geleidelijk omhoog gaan naar enkele duizenden euro’s. Over de precieze stijging kan de voorlichter nog niets beloven. Hetzelfde geldt voor de Hanzehogeschool te Groningen.

Avans weet het nog niet

Die financiële onzekerheid maakt de studiekeuze niet makkelijker, maar het kan erger: de meeste hogescholen hebben zelfs de tarieven voor het aankomende studiejaar nog niet vastgesteld. Bel over een paar weken even terug, zeggen de Hogeschool Zuyd, Avans Hogeschool, Stenden Hogeschool, Saxion Hogescholen, Hogeschool Utrecht en Hogeschool van Amsterdam. De Hogeschool van Arnhem & Nijmegen moet zijn medewerkers nog zwart op wit de precieze bedragen geven: ‘Ik heb gehoord dat het komend jaar nog het lage tarief blijft, maar dat wil ik bevestigd krijgen voor ik het durf toe te zeggen’, aldus een studievoorlichter.

Bekend is al wel dat de stapelaars de hoofdprijs gaan betalen bij de Haagse Hogeschool (7500 euro), NHTV internationale hogeschool Breda (7295 euro) en Windesheim (7250 euro). Iets goedkoper is de Hogeschool Rotterdam, waar de stapelstudenten 6500 euro kwijt zullen zijn. ‘Wij zijn er zelf ook niet blij mee’, zegt een studievoorlichter. ‘We krijgen veel studenten aan de lijn die hiervan balen.’

Kunstopleidingen

Ook enkele kunstopleidingen trekken relatief veel studenten die al eerder een opleiding hebben afgerond. Deze moeten rekening houden met fikse prijsverschillen. Het goedkoopst zijn Artez in Arnhem en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten: die rekenen komend jaar het normale collegegeldtarief. De Rietveld Academie vraagt nieuwkomers 4104 euro collegegeld. Daar is ook al bekend dat ouderejaars met een bachelordiploma op zak komend jaar 2040 euro gaan betalen. Aan de Design Academy gaat een bacheloropleiding 6240 euro kosten en aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht 7622 euro. Codarts Hogeschool en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag weten het nog niet.

De masteropleidingen in de kunsten worden nog duurder. Zo gaat de Design Academy stapelaars 12.480 euro in rekening brengen voor een masteropleiding vormgeving, die ‘gewone’ studenten 1672 euro kost. [BB/HOP]