Softwaremaker Axi had een kassa meegenomen naar het klaslokaal waar het bedrijf een workshop hield. Het bedrijf maakt winkelsystemen voor klanten zoals de Bijenkorf, Gamma en Plus supermarkten. ‘Eigenlijk hoef je helemaal niks van programmeren te weten bij ons’, stelt Mike Snepvangers van het bedrijf.
Axi levert de automatisering voor winkels, zoals de kassasystemen. Maar daarnaast ook software voor bedrijfsprocessen als logistiek en personeel. ‘We schreeuwen om goede mensen die vooral veel van bedrijfsprocessen weten.’ Dat spreekt tot de verbeelding bij de studenten Bedrijfskundige Informatica in de klas.
Zegeltjes sparen
Na een kennismaking met het bedrijf dat 220 medewerkers telt, komt de inhoud van de workshop aan bod. De studenten moeten vooral nadenken over middelen die ter promotie kunnen worden ingezet. Reclames dus. ‘Zegeltjes sparen en gratis artikelen’, klinkt al uit het lokaal. Ook stapelkortingen en drie halen, twee betalen komen daar nog bij.
Bij een quiz aan het einde van de workshop kreeg de meest oplettende student een bierpakket. Dat was Remco van der Stelt. ‘Nu moet ik er wel serieus over na gaan denken of ik bij jullie wil werken natuurlijk’, grapt hij. ‘Het werk is heel dynamisch’, probeert Snepvangers de studenten over te halen. ‘Hoe bedrijven omgaan met klanten, hun site en bijvoorbeeld creditcards voor klanten verandert continu. Het is nooit saai.’
Kassa in het lokaal
Toch willen de studenten nog wat meer horen over de ICT-oplossingen. Snepvangers: ‘De aanbiedingen en prijzen van artikelen staan op een centrale plek geregistreerd. De kassa scant de artikelen en berekent vervolgens automatisch de kortingen.’
Op een kassa in het lokaal kunnen de studenten zelf uitproberen hoe het werkt. En inderdaad, combinaties van bepaalde artikelen zorgen ervoor dat er korting wordt berekend. ‘Dat is nog best een berekening, met combinaties van artikelen. Hiervoor bieden wij complete softwarepakketten aan’, meldt Snepvangers.
Contacten leggen
Derdejaarsstudent Raymond Krijnen was te spreken over de presentatie. ‘Ze deden veel met het publiek en de demo’s waren erg interessant’, vindt hij. ‘Ik werk in een supermarkt, dus het klinkt allemaal bekend. Nu heb je een idee wat daarachter zit.’ In september gaat hij afstuderen. De bedrijvendag helpt bij zijn zoektocht naar een baan. ‘Het werkt beter dan alleen vacatureteksten kunnen lezen. Hier leg je contacten, kun je vragen stellen. Ondernemingen laten ook hun werk zien, daardoor weet je meteen meer van het bedrijf.’
In totaal werden er vier workshops gegeven voor de studenten. Op de bedrijvenmarkt konden ook lagerejaars contacten leggen voor hun stage of afstuderen. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?