Rechters voor de leeuwen gegooid

‘Dat mensen door de rechter de gang op worden gestuurd, vind ik raar’, zegt de Belgische rechtenstudent Raf van de Weyer. De tweedejaars kwam deze maandag met een vijftigtal studenten uit België naar de JHS in Tilburg voor de allereerste ‘Europese Rechtendag’. Daar krijgen de studenten te zien hoe het recht in verschillende landen wordt toegepast.

Zelf oplossen

Dat de rechter de advocaten de rechtszaal uitstuurt om te overleggen over een eventuele schadevergoeding, zijn de Belgen niet gewend. Toch kan Van de Weyer zich er iets bij voorstellen. ‘In de Belgische rechtbank in Antwerpen beslist de rechter. In Nederland geeft de rechter richtlijnen mee, maar laat hij het de mensen zelf oplossen. Daar zit wat in.’

De Bossche rechtenstudent Jordi Zwaans is een van de weinige Bossche studenten die ook op het evenement af kwam. ‘Het is een leuk initiatief. Wij krijgen vooral Nederlands recht met, in grote lijnen, een beetje internationaal. Nu krijgen we dat met voorbeelden en zaken te zien.’ Dat hij tussen de voorbeelden door vragen aan de rechters kan stellen, vindt hij helemaal fijn.

Onwerkbare situatie

Een rechter uit Antwerpen en een Tilburgse kantonrechter spelen  de zaken voor. De Nederlandse zaak gaat over arbeidsrecht: een werknemer is ten onrechte op staande voet ontslagen. De rechter geeft een richtlijn mee over de hoogte van een neutrale vergoeding. Ook is hij er duidelijk over dat er een onwerkbare situatie ontstaat als de werknemer weer terug in dienst zou komen.

De Belgen tappen uit een heel ander vaatje. Hun zaak gaat over een aanvaring tussen twee schepen. Anders dan in het Nederlandse debat gaat het niet om een schamele 2.200 euro, maar om ruim vijftig miljoen. ‘Dat is voor ons in de rechtbank ook zo. In de ene zaak liggen de bedragen aanzienlijk hoger dan in de andere zaak’, licht de Belgische rechter Franck toe. Het bedrijf van de gezonken boot blijkt uiteindelijk rechtmatig beslag te hebben gelegd op boten van de andere partij.

Herkenbaar

De nummers van wetsartikelen vliegen de studenten om de oren. ‘Ook voor mij was dat lastig, terwijl ik toch juist beslagrecht heb gehad’, vertelt vierdejaarsstudent Diede van Schijndel. Ze is bezig met haar scriptie over arbeidsrecht, dus de Nederlandse zaak is voor haar erg interessant.

's Middags waren er workshops, waarbij er meer aandacht was voor de praktijk en er door de Nederlandse studenten in groepjes werd samengewerkt met de Belgen. [EvG]