Terug naar overzicht

Avansspammer zegt sorry

‘Twee beheerders zijn hele dagen bezig met het verwijderen van alle onzinmails’, zegt Ad Vogels, directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Diensten (DIF) van Avans. ‘Studenten moeten toch begrijpen dat ze met zo’n spamgolf het hele systeem vertragen.’

Schuttingtaal

Volgens de directeur is er sprake van twee afzonderlijk spamgolven. De eerste werd veroorzaakt door een afstuderende student die zijn usb-stick kwijt is, de tweede bestond voornamelijk uit onzinmail. ‘Met schuttingtaal en grove termen, dat moeten we gewoon niet willen’, zegt Vogels.

DIF is achter de schermen bezig met de update naar een nieuwe versie van Groupwise, het systeem waar de Avansmail op draait. ‘Daarin kun je bepaalde mensen toestaan dat ze een mail naar maximaal vijftig adressen  kunnen toesturen. Liever zag ik dat studenten zelf beseffen dat zoiets niet kan.’

Sancties

Vijftig studenten is inmiddels de toegang tot hun inbox ontzegd, zij moeten eerst langs hun academiedirecteur die verdere sancties kan opleggen.

Overigens heeft de aanstichter van de eerste spamgolf in een reactie op de Puntsite zijn excuses aangeboden;

‘Sorry… ik was de dader van de usb-stick mail… Ik heb mijn mail gereplyed op iemand die een kamer zocht. Ik wist niet dat het HEEL de avans in zou gaan. (dom! ik weet het) Ik begrijp dat jullie er echt fucking veel last van hebben gehad! Toch bedankt voor iedereen die zich als HBO'er heeft opgesteld door de acties van alle kinderachtige kleuters te veroordelen. Zelf heb ik mijn lesje wel geleerd… ben mijn bestanden kwijt, twee weken van avanswebmail, blackboard enz gekicked en heb natuurlijk die stomme usb stick nog niet terug. Maar daar zal ik jullie verder niet meer mee lastig vallen. Wat ik vooral wilde zeggen is: SORRY!!! it won't happen again!’ [AR]

Zie ook eerder verschenen artikel:

Spambom legt Avansmail plat 8-6-2010

Meer lezen?