In totaal werden er begin 2010 door de Diensteenheid ICT en Facilitaire Diensten (DIF) 810 medewerkers aan de tand gevoeld over hun woon-werkverkeer. Daaruit blijkt dat 54 procent van hen met de auto naar het werk komt, 28 procent pakt ’s ochtends de fiets en 11 procent arriveert per trein.
Meer getrapt
Tussen de drie locaties zitten behoorlijk wat verschillen. In Den Bosch is het percentage NS-reizigers hoger dan in de andere twee steden: 22 procent tegenover 7 procent in zowel Tilburg als Breda. Op zich niet zo vreemd als je bedenkt dat het Bossche schoolgebouw op loopafstand van het treinstation ligt. In Breda wordt er juist meer getrapt. Ongeveer 32 procent komt met de fiets naar het werk (Tilburg: 18 procent, Den Bosch: 22 procent).
Volgens het onderzoek kan het aantal fietsers op Avans behoorlijk omhoog worden geschroefd. In Breda komt weliswaar 32 procent met de fiets, maar tegelijkertijd woont 47 procent binnen tien kilometer van Avans. 15 procent woont dus op fietsbare afstand, maar 'weigert' naar het werk te trappen. In Den Bosch geldt dit voor 17 procent van de medewerkers, in Tilburg gaat het om maar liefst 22 procent.
‘In potentie zou 25 procent van de medewerkers die autorijdt eigenlijk op de fiets naar het werk kunnen komen’, zegt John Theeuwes van DIF. ‘We hoeven echt niet iedereen meteen uit de auto te trekken, maar als slechts 5 procent voortaan naar zijn werk fietst, is dat al mooi meegenomen.’ [CT]
Meer over het Mobiliteitsonderzoek is te lezen in Punt13 die vanaf komende donderdag in de bakken van Avans ligt.
Punt. Of had jij nog wat?