Hoger collegegeld voor stapelaars definitief

In een nieuwe wet staat dat studenten die een tweede bachelor (of master) willen doen ná hun eerste, afgeronde opleiding in dezelfde graad (stapelaars) vanaf komend studiejaar niet meer door de overheid worden bekostigd. Gevolg is dat onderwijsinstellingen, ook Avans, dit aan studenten door gaan rekenen door het collegegeld te verhogen.

Groen licht

De AMR heeft nu groen licht gegeven voor het doorvoeren van het beleid. De leden van de medezeggenschapsraad stemden gistermiddag met een nipte meerderheid van negen tegen acht vóór een positief advies over de nieuwe plannen.

De Raad van Bestuur kan, met dit positieve advies van de AMR op zak, de nieuwe regeling nu snel en definitief doorvoeren. Dat betekent dat vanavond, tijdens de Open Avond van Avans, op alle locaties aan eventuele stapelaars het verhoogde collegegeldtarief wordt gecommuniceerd.

Toevoeging

De AMR had nog wel een toevoeging op de plannen. Zittende stapelaars zouden ook uit moeten kunnen lopen op hun studie. Nu is het voorstel dat zittende stapelaars binnen de nominale studieduur (dus vier jaar voor een bachelor) vanaf het moment van inschrijving klaar moeten zijn, of ze betalen het verhoogde collegegeld.

De AMR is het hier dus niet mee eens en wil de overgangsregeling bijstellen. ‘Zittende studenten moeten hun inschrijving aan Avans niet opeens zien veranderen in een wurgcontract’, zei de AMR. Over deze bijstelling moet nog gepraat worden. [LJ]

Lees meer over studiestapelaars in Punt12, die vanaf maandag in de bakken ligt!

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

AMR heeft veel vragen over nieuwe wet 19-05-2010

Tweede studie bij Avans wordt duurder 12-05-2010