Kunststudenten nemen ASIS onder handen

De tweede- en derdejaars deeltijdstudenten aan kunstacademie St. Joost in Breda onderzochten als eindejaarsopdracht hoe de gang van ASIS beter tot zijn recht kan komen. ASIS is gehuisvest in de A-vleugel op de vijfde verdieping van het gebouw aan de Hogeschoollaan in Breda. Met een groeiend aantal studenten én docenten, zit ASIS echter steeds krapper in zijn jasje.

Visitekaartje

En dus schakelde academiedirecteur Nies Rijnders kunststudenten van de richting Interieurarchitectuur in om te kijken hoe dit beter kan. De opdracht: zorg dat ASIS in deze gang ruimer, moderner en comfortabeler gehuisvest wordt, zodat het écht het internationale visitekaartje van Avans kan zijn. Budget: onbeperkt.

En dat laatste was niet aan dovemansoren gericht. Uit de tekeningen en maquettes, die afgelopen donderdag werden gepresenteerd, blijkt dat de kunststudenten helemaal los zijn gegaan. ‘Het leuke aan deze opdracht was dat het een echte gang was die verbouwd moet worden’, vertellen de kunststudenten van onderzoeksgroepje Menes. ‘Meestal krijgen wij fictieve opdrachten, maar nu konden we echt ter plaatse de situatie bekijken en opmeten. Dat maakte de opdracht extra leuk.’

Imago

Net als in de meeste ontwerpen heeft groepje Menes in hun ontwerp meer rust gecreëerd voor de ASIS-medewerkers, zowel qua ruimte als akoestiek. Het aantal werkplekken verdubbelt en de bewegwijzering moet veel beter, vinden de kunststudenten unaniem. ‘ASIS zit nu “vijf hoog achter” en is daardoor echt onvindbaar, zeker als je uit het buitenland komt.’

Het internationale imago van ASIS komt in de ontwerpen ook goed terug. Groepje Topac wil bij het uitstappen uit de lift een grote virtuele receptioniste tonen, die in het Engels de bezoeker welkom heet. Op andere schermen zijn de internationale beurskoersen te lezen. En terwijl de meeste groepjes de kleur Avansrood dominant gebruiken, vindt Topac dat ASIS voor het zakelijke donkerblauw moet gaan, om zich te onderscheiden.

Vruchtbare samenwerking

Maar wat er in de praktijk verder terechtkomt van deze vruchtbare samenwerking tussen ASIS en de kunstacademie, is nog even de vraag. ‘Er moet nu gekeken worden welke ontwerpen, of delen daarvan, bruikbaar zijn en waar budget voor is’, vertelt ASIS-medewerker Wilma Schellevis.

En aangezien de kunststudenten vrij spel hadden qua budget, zullen veel van de wilde plannen in de praktijk onrealiseerbaar zijn. Dus geen luxe dakterras, hippe loungeruimtes en dure virtuele receptionistes. De verbouwing van de gang van ASIS wordt hoogstwaarschijnlijk een meerjarenplan, maar het begin is er. [LJ]

Meer foto's van de ontwerpen staan op de Facebook-pagina van Punt!