Aan aandacht en publiek hadden de studenten geen gebrek. In de aanwezigheid van studiegenoten, docenten en medewerkers en zelfs academiedirecteur Paul van Hal deden de projectgroepen hun verhaal. Met behulp van flitsende powerpoint-presentaties vertelden de studenten over complexe zaken als duurzame mobiliteit en bio-energie. Een mede-student filmde alles vanaf de eerste rij.
Onder de indruk
‘Het zag er allemaal erg goed uit’, vertelt een trotse Aart van den Dool, docent van het propedeusejaar, na afloop. ‘Ik was echt onder de indruk en de andere aanwezigen hopelijk ook. In tien weken hebben deze studenten, veelal nog tieners, de problemen rondom duurzame energiebronnen onderzocht en in beeld gebracht. Ze kregen moeilijke vragen na afloop van hun presentaties en er was daardoor echt even debat.’
De belangrijkste conclusie van de middag was dat de grootste uitdaging is verkeer en vervoer in Nederland duurzamer te maken: niet alleen auto's, maar ook boten, vrachtwagens, vliegtuigen, enzovoort.
De eindopdracht, waarmee het propedeusejaar wordt afgesloten, was dit keer voor het eerst gericht op het klimaatprobleem. Van den Dool: ‘Voorheen moesten de propedeusestudenten aan de slag met de luchtzuivering in het Lovensdijkgebouw, veel te saai. Duurzame energie is actueel, internationaal en het spreekt tot de verbeelding. Met dit soort opdrachten houden we het onderwijs prikkelend.’ [LJ]
Bekijk dit filmpje dat een van de projectgroepen maakte over duurzame energie:
Punt. Of had jij nog wat?