Terug naar overzicht

Imago op Twitter helpt bedrijf

Ga op Twitter, is het devies dat Van Iersel en zijn studiegenoot Frank van Krieken aan bedrijven willen meegeven. En daar krijgen ze veel reacties op. ‘We zijn een blog begonnen met alle resultaten van het onderzoek. Via Google kwamen bedrijven daarop terecht. De aanvragen voor workshops stromen binnen’, zegt Van Iersel. Tot op heden hield hij de verzoeken af, maar nu hij is afgestudeerd wil hij ermee aan de slag. 

Perfect neerzetten

Het resultaat van de scriptie is een kant en klaar pakket en communicatieplan hoe social media benut kan worden. ‘Hoe kun je je perfect neerzetten en wat kun je ermee? Die vraag wilden we beantwoorden. Voor elk bedrijf zijn andere zaken belangrijk, daarom hebben we een checklist gemaakt. Daarin kun je zelf het belangrijkste selecteren en dingen weglaten.’ 

Volgens Van Iersel kost het geen extra mankracht. ‘Of de helpdesk nu telefonisch of via Twitter mensen te woord staat, maakt niet uit. Het is een kwestie van vier keer per dag ook de twitteraccount checken. We hebben tools gemaakt waarmee je kunt zien wat belangrijk is om op te reageren.’ Ook het betrekken van het publiek voor feedback op je product gebeurt meer. ‘Mensen voelen zich gehoord en je stelt je kwetsbaar op.’ 

Sympathie oproepen

Op Twitter komt heel wat ontevredenheid voorbij. ‘Mensen roepen van alles over je bedrijf, maar je kunt veel opvangen door er zelf aanwezig te zijn. Als iemand boos is, reageer erop en zeg wat er gaande is. Als je iemand weet te helpen, roept dat weer sympathie op. Niet alleen bij die ene persoon, maar ook alle volgers die zien dat jij moeite doet.’ 

De studenten onderzochten succesvolle twitter-campagnes. Zoals Zeeman, die gele onderbroeken à la Björn Borg ging maken. ‘Dat verwacht niemand van Zeeman, ook niet dat ze Twitter daarbij inzetten. De boodschap was: dezelfde kwaliteit hebben wij ook, maar dan goedkoper. Ze hebben een community gecreëerd van mensen die de broeken leuk vonden en vervolgens zijn er duizenden over de toonbank gegaan.’ 

BN’ers op Twitter

Ook bekeek hij de personal branding van bekende Nederlanders. Daarvoor sprak hij – via Twitter – met onder meer Frits Wester en Nico Dijkshoorn die hun imago via het medium versterken. ‘Dat was meteen een test hoe benaderbaar ze zijn. Iedereen die ik via Twitter aansprak, ging er op in. Meestal stuurde ik een link mee naar onze site. 140 tekens is anders toch wel erg beperkt.’ 

Frits Wester wist al voordat het in het nieuws kwam, dat het kabinet was gevallen. ‘Hij had de tweet geschreven, maar uit respect voor de nieuwsuitzending stuurde hij deze pas op het moment van uitzending de wereld in.’ Schrijver Dijkshoorn heeft niet eens een expliciet doel. Hij won wel een prijs als beste twitteraar. ‘Hij maakt statements op een grappige manier. Daarmee zet hij zichzelf goed neer.’

Van Iersel denkt ook via Twitter te kunnen scoren. ‘Ik heb nu 700 volgers. Als iemand een graficus nodig heeft om een website te maken, dan denken ze toch aan die jongen die ze op Twitter hebben. Zo blijf je on top of mind.’ [EvG]

Uiteraard is ook Punt op Twitter te vinden om je snel op de hoogte te houden van het allerlaatste nieuws.

Meer lezen?