Keurmerk

Hoe het personeel denkt over Avans als werkgever moet blijken uit het Medewerkers Tevredenheids Onderzoek van oktober. De Raad van Bestuur hoopt in ieder geval dat de  geconstateerde werkdruk is gedaald, daar schijnt beleid op gevoerd te zijn. Misschien merkt u het niet, maar dat komt omdat de Raad van Bestuur er slecht over ‘gecommuniceerd’ heeft. De Raad belooft beterschap. Het ziekteverzuim is in 2009 gedaald ten opzichte van 2008 van 5.75% naar 5,28%. Dit is een forse verbetering, maar nog altijd 1% boven het landelijk HBO-gemiddelde. Avans wil hier de aankomende jaren scoren.

Hoog ziekteverzuim, hoge werkdruk, tevreden studenten en afgestudeerden, groei van studentenaantallen. Hoe valt het met elkaar te rijmen? Ik vraag me af hoe het toch komt dat de student positief over ons blijft denken, terwijl veel personeelsleden klagen over werkdruk en er zoveel zieken zijn. Ik heb het gevraagd aan studenten en personeelsleden. Studenten, conciërge en lid van de Raad van Bestuur, zij geven allen vrijwel hetzelfde antwoord: de medewerkers zijn zeer betrokken bij de student. Wij zijn klantgerichte, bevlogen en betrokken medewerkers.  Wij houden van onze klanten, wij gaan voor ze door het vuur. Sommigen wordt de werkdruk te veel, anderen worden ziek, maar we geven nooit op.

‘Het klinkt misschien een beetje pathetisch, maar een docent die niet ‘houdt’ van zijn leerlingen, kan er beter mee ophouden.’ Ferry Haan Volkskrant 15 juni 2010. Houden van Avans, houden van je vak als docent en vooral houden van de student. Het klinkt zwaar aangezet en de nuchtere Brabander wil het eigenlijk niet weten.

Als Avans een keurmerk wordt, dan is het personeel een toetssteen. Toetssteen en keurmerk, samen leiden ze tot een optimale score.

Ab Bobbink