LSVb: ‘Minstens 20.000 kamers tekort’

Volgens de LSVb heeft de overheid de groei van het aantal studenten onderschat. Het aantal studenten groeide in de periode 2002-2010 twee keer zo hard als verwacht. De minimale wachttijd voor een kamer met gedeelde faciliteiten zou één jaar zijn, voor een zelfstandige woonruimte twee jaar. De cijfers zijn afkomstig van gemeenten en woningbouwcorporaties, maar een analyse per studentenstad heeft de LSVb nog niet af.

Wachttijd

Navraag bij de Stichting Kenniscentrum Studentenhuisvesting (Kences) leert dat de wachttijd voor een studentenkamer in Leiden met vier maanden is opgelopen tot minimaal achttien maanden. In Delft ligt de wachttijd, ondanks de bouw van extra studentenwoningen, eveneens rond achttien maanden. In Amsterdam gaat het om een wachttijd van twaalf tot achttien maanden.

Anders dan de LSVb rekent Kences niet Nijmegen, maar Utrecht tot de steden waar de kamernood het hoogst is. In Utrecht liep de wachttijd op van veertien maanden vorig jaar naar ruim zestien maanden nu. Volgens de Utrechtse studentenhuisvester SSH is er sprake van een piekbelasting, SSH verwacht dat de wachttijd eind dit jaar weer zal teruglopen.

Reisurgentie

Studentenhuisvester SSHN in Nijmegen nuanceert de boodschap van de LSVb. ‘Wij kijken er toch een beetje anders tegenaan. Afgelopen jaar hebben we honderd eerstejaars studenten niet aan een kamer kunnen helpen, het jaar ervoor ging het om 78 studenten’, aldus woordvoerder José Ros. De SSHN hanteert een systeem waarin eerstejaars een kamer krijgen toegewezen op basis van ‘reisurgentie’. Wie verder weg woont, komt eerder in aanmerking voor een kamer. Gemiddeld wachtten de eerstejaars in Nijmegen zes maanden op hun kamer.

Jaarlijks schrijven zich ongeveer 3.200 studenten in bij de SSHN. ‘Bijna driekwart daarvan vindt een kamer bij een particuliere verhuurder. Wij helpen iets meer dan 800 studenten aan woonruimte.’ Volgens Ros is het probleem van studentenhuisvesting niet alleen een kwestie van een tekort aan woonruimte: ‘Het heeft ook te maken met woonwensen. Wil je als student in het centrum wonen, in een woning waar een starter ook heel blij mee zou zijn, dan kan de wachttijd inderdaad variëren van tweeënhalf tot zes jaar.’

Breda

Ook in Breda heerst 'absolute topdrukte' op de kamermarkt, zo bevestigt Simone de Weijer van woningcorporatie WonenBreburg vandaag in BN DeStem.

Bij de woningcorporatie is het een komen en gaan van studenten. ‘We hebben 847 wooneenheden voor hen. De bezetting wisselt elke dag. Gemiddeld kost een kamer 200 euro, een appartement 290 euro per maand’, zegt De Weijer in BN DeStem. WonenBreburg garandeert eerstejaars die voor 1 augustus zijn ingeschreven een kamer voor 1 januari.

De gemeente Breda zou binnenkort met betrokkenen gaan praten over de situatie op de kamermarkt.

Actieplan

De LSVb roept het nieuwe kabinet op tot een nieuw actieplan ‘met deze keer een realistische inschatting van het aantal studenten’. De vakbond pleit daarnaast, net als Kences, voor de herinvoering van huurtoeslag voor onzelfstandige woonruimte. Dat voorstel werd in het voorjaar nog door een Kamermeerderheid aangenomen, maar door toenmalig minister van der Laan (PvdA) afgewezen.

De LSVb komt pas in de loop van volgende week met een analyse van de situatie per studentenstad in haar ‘Kamernoodinventarisatie 2010’. De stand van de particuliere kamermarkt en de invloed van de economische crisis daarop zal daarin niet worden beschreven. [MdV/HOP, AR]