Voorzitter reageert op diplomafraude

In het interview met EénVandaag, van 22 juli, stelt Rüpp dat de discussie verschuift van de fraudezaak van InHolland naar de algehele kwaliteit van het hoger onderwijs. Bij Avans komt de fraude nadrukkelijk niet voor, zegt hij. De voorzitter van de Raad van Bestuur van Avans reageert hiermee op een oud-docent in Tilburg in hetzelfde programma die stelt dat ook bij Avans diploma’s worden ‘weggeven’.

Financiering moet op de schop

De financiering van het hoger onderwijs moet volledig op de schop, zegt Rüpp in het televisieprogramma. Volgens de bestuursvoorzitter hebben hogescholen door hun financieringsstructuur er alle belang bij dat studenten zo snel mogelijk en in grote getale een diploma halen. Dat kan fraude in de hand werken: ‘Dan zou je als hogeschool geneigd kunnen zijn de kwaliteit aan te passen om zo veel mogelijk studenten zo snel mogelijk aan een diploma te helpen. Dat is fout’, zegt hij in het interview.

Rüpp zegt dat er in het hoger onderwijs 4.500 studenten sinds 2001 staan ingeschreven, die nog steeds niet zijn afgestudeerd. ‘Deze studenten zien we een keer per jaar of helemaal niet meer. Maar we kunnen ze niet wegsturen, dat mag niet. Per student kost ons dat zes- tot zevenduizend euro per jaar.’

Studenten prikkelen

De voorzitter van de Raad van Bestuur zou graag een systeem zien waarbij de kosten van de studie na vier jaar volledig bij de student wordt gelegd. ‘Hierbij laat je de student na vier jaar het hele collegegeld betalen, dus de zeven tot achtduizend euro per jaar die studeren kost. Dat kan hij goedkoop lenen. Haalt hij dat na een x-aantal jaar niet, dan moet hij het zelf betalen. Dan leg je de prikkel bij de student neer.’

Hieronder een tijdlijn van de diplomafraude in de media:

10 juli – Hogeschool InHolland wordt in de Volkskrant beschuldigd van het ‘gratis uitdelen van diploma’s’ aan staartstudenten, dat zijn studenten die al werkzaam zijn en langer dan vijf jaar over hun studie doen. Per uitgereikt diploma ontvangt een hogeschool 10.000 euro. De fraude staat bekend onder de naam ‘de Theo-route’ naar de docent die het uitvoerde.

17 juli – Weblog GeenStijl plaatst berichten waarin ook Hanzehogeschool Groningen verdacht wordt van het ontoelaatbaar uitreiken van diploma’s aan studenten en haalt daarmee de Telegraaf en de Volkskrant. D66 stelt hierover Kamervragen, de Hanzehogeschool Groningen verklaart op de eigen site onschuldig te zijn.

18 juli – GeenStijl gaat door, reagerende (oud-)studenten op de site noemen nog meer hogescholen die ook studenten met mindere kwaliteit toch een diploma laten halen. Onder meer Fontys, Hogeschool Utrecht en ook Avans worden nu genoemd.

20 juli – In actualiteitenprogramma EénVandaag stelt een oud-docent aan Avans in Tilburg dat de kwaliteit van het onderwijs tanende is, doordat slechte studenten hun diploma krijgen. Bestuursvoorzitter Paul Rüpp van Avans verklaart na intern onderzoek dat er op dit moment ‘op generlei wijze’ aanwijzingen zijn dat er fraude zou plaatsvinden bij Avans. Vermoedens dat er in het verleden iets dergelijks plaats vond, moeten concreet gemaakt worden, dan zal Avans deze zaken onderzoeken.

20 juli – GeenStijl gaat door met de reeks artikelen over de slechte kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland. Nu zijn ook de universiteiten aan de beurt. Reageerders blijven hevig voorbeelden noemen van verschillende hogescholen en universiteiten die zich schuldig maken aan het geven van diploma’s aan studenten die dit niet zouden verdienen.

22 juli – Paul Rüpp stelt in een interview aan EénVandaag dat de discussie verschuift van de fraudezaak met staartstudenten van InHolland naar de algehele kwaliteit van het hoger onderwijs. Bij Avans komt de fraude nadrukkelijk niet voor, daar is geen beleid op. De kwestie lijkt uit te draaien op een discussie over de bekostiging van het onderwijs. Er zijn maatstaven voor de kwaliteit van opleidingen, zoals de Keuzegids en de NVAO die dit voor het ministerie bewaakt. In beide onafhankelijke onderzoeken scoort Avans uitstekend, zegt Rüpp. [AR, EvG]

Zie hier het interview met Paul Rüpp: