Tijdens de academieraadsvergadering van de Avans School of International Studies (ASIS) afgelopen woensdag beklaagden de studentleden zich over de gekte die zich ’s ochtends op het Centraal Station van Breda soms afspeelt: Dringende studenten bij de ingangen van de bussen, mensen die tussen de deuren klem komen te zitten…
Rondje station
Een rondje station op de vroege morgen bevestigt het geschetste beeld. Eerstejaars International Business and Management Studies Erwin Meering heeft er pas sinds twee weken mee te maken: ‘Het is altijd druk. Niet alleen ’s ochtends maar ook na schooltijd, rond een uur of drie, zitten de bussen bomvol. Eén keer ben ik gaan lopen, toen had ik drie volle bussen aan mijn neus voorbij zien gaan.’ Erwin komt uit Geldermalsen. ‘Het alternatief is de auto, maar elke dag in de file is ook niks.’
‘Het is hier soms echt een puinzooi’, zegt Ann Verstegen, vierdejaars Maatschappelijk Werk en Dienstverlening in Den Bosch. Voor een minor zit ze een half jaartje in Breda. Ze komt uit Tilburg. ‘Té veel mensen willen tegelijk instappen, bussen rijden niet op de juiste tijden en ik heb ook al meegemaakt dat er geen buschauffeur was.’
Directe verbinding
Een directe verbinding lijkt Ann wel een oplossing: ‘Nu kunnen al die mensen op de haltes tussen station en Avans niet instappen omdat de bus bomvol studenten zit. Twee haltes verderop gaat iedereen eruit en dan is de bus weer leeg.’
‘Ja, we horen inderdaad weleens klachten’, reageert projectmanager John Theeuwes, die vanuit de Diensteenheid ICT en Facilitaire diensten (DIF) verantwoordelijk is voor mobiliteit. ‘En Veolia hoort die ook, dat kan ik bevestigen. Een directe verbinding, met een shuttlebus, is niet uitgesloten in de toekomst. Bij mijn weten is hier nooit echt serieus over gesproken, maar mocht dit ooit nodig zijn, dan gaan we zeker de opties samen bekijken.’
Collegetijden
Een veelgehoorde klacht van studenten is dat vaak twee of drie buslijnen vlak na elkaar arriveren, waarna er vervolgens een half uur niks komt. Theeuwes: ‘Dat lijkt me raar, maar daar zullen misschien goede redenen voor zijn. Veolia gaat over de vertrektijden, ik neem aan dat zij daar over nadenken. De dienstregeling van Veolia sluit niet exact aan op begin- of eindtijden van colleges. Dat is niet te doen. Draai het eens om: Avans kan qua collegetijden toch ook geen rekening gaan houden met hoe laat de bus rijdt?’
Eind 2007 is de capaciteit van de bussen tussen Avans Breda en het station verdubbeld, in verband met de komst van de nieuwbouw aan de Hogeschoollaan. Theeuwes: ‘Nadien is er niks meer gebeurd, maar Avans heeft en houdt nauwe contacten met gemeente Breda, provincie Noord-Brabant en vervoersbedrijf Veolia over de bereikbaarheid van de hogeschool.’
Parkeerbeleid
Het parkeerbeleid van Avans zou extra druk op de bussen kunnen opleveren. Sinds vorig jaar zijn alle Avans-parkeerterreinen in Breda dicht voor voltijders. DIF gaat uit van een populatie van 10.000 studenten; de locaties Hogeschoollaan en Lovensdijkstraat bij elkaar opgeteld. Theeuwes: ‘Uit een onderzoek uit 2004 is gebleken dat zo’n tien procent van de voltijdstudenten met de auto naar school komt, dus zo’n duizend studenten.’
Door het parkeerbeleid komt een deel hiervan vaker met het OV. Theeuwes: ‘Maar lang niet iedereen. Een groot deel van de voltijdstudenten blijft stug met de auto komen, omdat ze dat toch altijd nog relaxter vinden. Die paar honderd die er dan dus meer van het OV gebruik zijn gaan maken, is naar mijn mening te verwaarlozen ten opzichte van de duizenden studenten die sowieso al met het OV komen. Maken die paar honderd de bussen voller? Ik vraag het me af.’ [LJ]
Punt. Of had jij nog wat?