Avans in race voor expertisecentrum Chemie

Commissie De Boer

Een onderzoekscommissie onder leiding van Hans de Boer onderzocht vorig jaar, in opdracht van het Platform Bèta Techniek en de HBO-raad, hoe het hbo in Nederland het aantal technische studenten kan laten groeien. Dit is noodzakelijk om toekomstige tekorten van hbo-technici te voorkomen. Belangrijkste uitkomst van het onderzoek was dat hogescholen bètatechnische ‘centres of expertise’ zouden moeten opzetten.

In totaal zouden er achttien van deze centra in Nederland moeten komen, op thema's die gekoppeld zijn aan de nationale sleutelgebieden en maatschappelijke innovatieprogramma's. Om te beginnen wordt er met drie centra gestart: op het gebied van chemie, water en high-tech automotive systems, zo werd begin september bekendgemaakt. Avans zet in op chemie. Het Expertisecentrum Duurzame Innovatie (EDI) stelt de plannen op.

5 miljoen euro

Als Den Haag het centrum aan Avans toewijst, dan krijgt de hogeschool 5 miljoen euro aan subsidie, beschikbaar gesteld door de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken. Het geld wordt uitgesmeerd over vijf jaar, elk jaar 1 miljoen euro. Maar Avans moet er zelf ook minimaal hetzelfde bedrag aan financiering vanuit het bedrijfsleven bij regelen. Ook regionale gemeenten, de provincie Noord-Brabant en onderzoeksinstellingen zoals de Technische Universiteit Eindhoven, zouden samenwerkingspartners worden.

Bij de Bredase Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) is er al een grote expertise op het gebied van chemie, en vooral groene chemie. ‘Samen met regionale bedrijven als Sabic, Cosun en Cargill vormen wij al een platform dat zich richt op groene chemie’, vertelt academiedirecteur Paul van Hal. ‘Alternatieve chemische processen, bijvoorbeeld bio-raffinage, zijn de toekomst. Deze beweging ís er al in Zuidwest-Nederland. En toen kwam opeens commissie De Boer langs. Een gelukkig toeval!’

Concurrentie

Avans mag echter niet te vroeg juichen, want de concurrentie is groot: alle hbo’s in Nederland mogen meedingen naar de expertisecentra. Tot nu toe hebben in ieder geval Hogeschool Leiden, Hanzehogeschool Groningen en Hogeschool Zuyd aangegeven om ook voor chemie te gaan.

Op 15 oktober, volgende week vrijdag, moeten de hogescholen hun plannen ingeleverd hebben. Meteen daarna wordt er al een ranking bekend gemaakt. Eind 2010 moet bekend zijn welke drie plannen (voor chemie, voor water en voor high-tech automotive) de meeste potentie hebben. [LJ]