Avansbestuur boven Balkenende-norm

De lijst met topverdieners die het Onderwijsblad (het blad van de AOb) samenstelde op basis van de jaarrekeningen van de instellingen, wordt wederom aangevoerd door Aalt Dijkhuizen. De collegevoorzitter van Wageningen Universiteit verdiende vorig jaar een slordige 350 duizend euro, een stijging van zeven procent ten opzichte van 2008. De cijfers werden gisteren bekendgemaakt.

Bonussen

Ook bij de Vrije Universiteit en Stenden Hogeschool verdienen de bestuursvoorzitters relatief veel. Verder staan vooral universiteitsbestuurders in de bovenste regionen van de lijst. Er worden weliswaar steeds minder bonussen uitgedeeld aan onderwijsbestuurders, maar het wegvallen daarvan wordt vaak gecompenseerd met een flinke loonsverhoging.

Salarissen in de semipublieke sector (waartoe ook het onderwijs behoort) die boven de zogenaamde openbaarmakingsnorm van 188.000 euro uitkomen, moeten sinds 2006 worden gemeld in het jaarverslag van de instellingen.

Avansbestuur weinig te klagen

Ook de leden van het College van Bestuur van Avans hebben wat betreft salaris weinig te klagen. Harry Koopman nam begin 2009 afscheid als bestuursvoorzitter bij Avans, maar zou anders vorig jaar 233.694 euro hebben verdiend. De bestuursleden Marja Kamsma (230.478 euro) en Frans van Kalmthout (227.608 euro) deden weinig voor hem onder.

Voor zowel Kamsma en Van Kalmthout betekent het hoge inkomen een forse stijging ten opzichte van 2008. De verhoging van hun inkomen hebben ze vooral te danken aan het tijdelijk ontbreken van een bestuursvoorzitter in 2009. Tussen het neerleggen van het werk van Harry Koopman op 1 maart en de komst van zijn vervanger Paul Rüpp op 1 december, zaten namelijk negen maanden dat Kamsma en Van Kalmthout gezamenlijk het bestuur vormden. Omdat ze daardoor meer werk op hun bordje kregen, stegen ook hun salarissen.

Maximum

Maar dat is volgens de Algemene Onderwijsbond niet genoeg. Die wil, net als toenmalig minister Plasterk, een maximum stellen aan salarissen van bestuurders in de semipublieke sector. Ook wil de bond dat extra toelages worden verboden, uitgezonderd een ‘normale’ pensioenregeling en andere gangbare werknemersrechten. De bond vindt het belachelijk dat in tijden van bezuinigingen de salarissen stijgen. ‘De crisis is kennelijk niet bij alle bestuurders even goed doorgedrongen.’ Het geld zou volgens de bond ten goede moeten komen aan het onderwijs of het personeel.

Een maximum voor topsalarissen in de semipublieke sector is nog niet in de wet verankerd. Het wetsvoorstel ligt bij de Raad van State. Wel zijn er afspraken gemaakt tussen het ministerie en de onderwijsinstellingen in een zogeheten ‘beloningscode’. Uit een onderzoek van het ministerie van onderwijs vorig jaar bleek dat veel bestuurders meer verdienen dan op grond van de inhoud van hun functie reëel zou zijn.

Schande

Volgens AOb-voorzitter Walter Dresscher laat de wet veel te lang op zich wachten. ‘We trekken ieder jaar aan de bel over de enorme bestuurderssalarissen en telkens spreekt de politiek er schande van. Maar management by speech werkt niet. Scholen worden steeds armlastiger, terwijl sommige bestuurders tonnen blijven opstrijken. Kom desnoods met een noodwet.’ [MdV/HOP, CT]

Tv-programma EenVandaag besteedde gisteravond aandacht aan de topsalarissen in het onderwijs. Bekijk dat item hier.