Elsevier: Avans de beste hogeschool

Elsevier nam dit jaar 38 veel gekozen studies onder de loep. Uit de Nationale Studenten Enquête onder bijna tachtigduizend hbo-studenten selecteerde de redactie een aantal vragen over onder meer het onderwijs, de docenten, voorzieningen en roosters.

Allerhoogst scoren

Elsevier heeft zijn hogescholenranking dit jaar op een andere manier samengesteld. Voorheen werd de lijst aangevoerd door de instelling met het hoogste aantal beste studies in huis: opleidingen die landelijk het allerhoogst scoren bij studenten. Dit jaar zijn dat de Hogeschool Zeeland met zeven van de twintig beoordeelde opleidingen en de Hanzehogeschool Groningen (zes uit 29).

Maar het aantal opleidingen op nummer één zegt niet alles, erkent de Elsevier-redactie voor het eerst. Want een hogeschool kan theoretisch hoog in zo’n ranglijst staan dankzij een paar goede opleidingen, terwijl de rest van het studieaanbod onder de maat is.

Nieuwe ranking

Daarom presenteert Elsevier een nieuwe ranking. De nummer één is nu de hogeschool met de meeste opleidingen in huis waarover studenten in Nederland bovengemiddeld tevreden zijn. Bovendien wordt die score afgezet tegen het totale aantal onderzochte opleidingen bij een hogeschool.

Dat levert een top-veertien van grotere hogescholen op die wordt aangevoerd door Avans Hogeschool: 86 procent van haar studies scoort bovengemiddeld. De Hogeschool Windesheim (82 procent) en de Hogeschool Zeeland (80 procent) zijn de nummers twee en drie. Onderin de ranking eindigen de Hogeschool Inholland (18 procent) en de Hogeschool Utrecht (15 procent). Hekkensluiter is de Hogeschool van Amsterdam (13 procent).

Ontevreden

Niet meegerekend in deze ranking is het aandeel opleidingen waarover studenten (bovengemiddeld) ontevreden zijn. Bij de instellingenranking van de Keuzegids hbo, die medio november verschijnt, tellen behalve de toppers ook de ‘floppers’ mee.

Het belangrijkst voor studiekiezers zijn de scores per opleiding. Het hoogste cijfer van alle onderzochte hbo-studies krijgt de Katholieke pabo in Zwolle: een 7,7. Gemiddeld halen de hbo-studies een 6,8 als rapportcijfer. De verpleegkundeopleiding van de Hogeschool Rotterdam, die vorig jaar een extra inspectie kreeg van accreditatieorganisatie NVAO, haalt de allerlaagste hbo-score: een 6,3. [HOP/HC]

Morgen volgt meer informatie over het onderzoek van Elsevier op deze website.

Lees ook:

Vier Avansopleidingen op nummer 1 08-10-2010