Terug naar overzicht

‘Avans is koploper duurzaamheid’


Dubbelzijdig printen

De zaal in Den Bosch was goed gevuld: lectoren, docenten, directeuren en een enkele student, waren bijeengekomen om ideeën en kennis uit te wisselen over duurzaamheid. De workshoprondes na de pauze gaven de kans in kleinere groepen te discussiëren. Populair was de workshop van Arnaud Opdam, adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst (DIF). Want wat doet Avans zelf nou eigenlijk aan duurzaamheid?

Behoorlijk veel, zo maakte Opdam duidelijk. Bekende voorbeelden zijn de afvalscheiding van Ecosmart en het afgelopen jaar ingevoerde dubbelzijdig printen. Opdam: ‘Avans heeft samen met andere Nederlandse hogescholen een energieconvenant getekend, op initiatief van de HBO-raad. Daarin zijn allerlei afspraken en verplichtingen vastgelegd.’

Flexplekken

Avans gaat bijvoorbeeld heel bewust om met haar gebouwen en de ruimte. Opdam: ‘Dat gaat van iets simpels zoals het werken met flexplekken tot het niet snel kopen of huren van nieuwe gebouwen, denk aan de renovatie van de Lovensdijkstraat. Het uitgangspunt is: de ruimte die we hebben wordt intensief gebruikt.’

De Avansgebouwen zijn bovendien energiezuinig: in veel ruimtes zijn er bewegingssensoren voor het licht en de verwarming gaat ’s avonds ruim voordat het gebouw sluit uit. ‘We verwarmen en verlichten alleen wat nodig is’, aldus Opdam. Zijn publiek was echter kritisch. Waarom biedt Avans bijvoorbeeld geen fair trade koffie aan? ‘En moeten we niet de thermostaat in alle gebouwen een paar graden lager zetten?’, waagde Pabo-docent Roy van Eert. Dat zouden we kunnen doen, maar dan krijg je gegarandeerd klagende studenten en medewerkers, antwoordde een medewerker van DIF.

Slimme servers

Opdam: ‘Je kunt altijd meer doen, maar Avans doet al heel veel. Wij zijn volgens de laatste cijfers koploper op dit gebied in hbo-land. Helaas kunnen we niet altijd snel inspringen op nieuwe hypes in duurzaamheid, doordat we onze moeten houden aan bepaalde meerjarenprocedures. Bijvoorbeeld op het gebied van ict, waarin de technologische ontwikkelingen snel gaan. We proberen steeds, als een keuzemoment zich aandient, de zuinigste pc’s, beeldschermen en “slimme” servers te kiezen.’

De workshop van Opdam maakte ook duidelijk dat hier voor het onderwijs kansen liggen. ‘Veel wat ik hier hoor, kun je gebruiken als studieopdrachten’, hamerde duurzame lector Jan Venselaar. ‘Waarom is die samenwerking nooit tot stand gekomen? DIF en docenten, pak dit op! Zet studenten in om te onderzoeken welke middelen rondom duurzaamheid wel of niet werken, hoe en waarom. We zijn toch een onderwijsinstituut?’ [LJ]

Meer lezen?