College over wederopbouw na crisis

Het gastcollege was bedoeld voor studenten, medewerkers en relaties van de opleidingen Recht, Integrale Veiligheid en Bestuurskunde. Tijdens het gastcollege ging de Chileense professor in op het herbouwen van een rechtstaat na een grote nationale crisis, zoals een burgeroorlog of volksopstand. Zalaquett besprak voorbeelden uit de geschiedenis van landen als Argentinië, Spanje en Oost-Timor.

Verleden

Belangrijk bij de wederopbouw van een maatschappij is volgens Zalaquett dat een land het verleden niet negeert en dat alle feiten bij alle inwoners bekend zijn. En dat zorgt volgens de Chileen soms voor een dilemma: ‘Vrede heeft een prijs en je kunt niet iedereen die in het verleden misdaden heeft begaan laten veroordelen.’

Ook vertelde de professor over het nut van waarheidscommissies. Die falen vaak, maar zijn volgens Zalaquett wel belangrijk. ‘De waarheid moet naar boven komen en de gebeurtenissen moeten een plek krijgen in het collectief geheugen’, zegt hij. Na afloop van het gastcollege kregen de aanwezigen de gelegenheid om vragen te stellen aan José Zalaquett.

‘Aanvulling op lessen’

De zaal was gevuld met ongeveer veertig belangstellenden. ‘Ik vond het gastcollege erg interessant’, reageert Eline Hellings, vierdejaarsstudent Recht, na afloop. ‘Internationaal recht heb ik gekozen als extra vak, dus dit thema spreekt mij sowieso aan. De onderwerpen die vanmiddag werden besproken zijn echt een aanvulling op mijn lessen.’ [MG]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Gastcollege beroemde advocaat Chili 11-11-2010