Terug naar overzicht

‘Deelvrijstellingen niet mogelijk’

De kwestie belandde vrijdagmiddag bij het College van Beroep, de onafhankelijke rechtbank van Avans. De student begon in 2004 met haar deeltijdopleiding Bedrijfseconomie, maar was er tussen 2007 en 2009 tussenuit wegens persoonlijke omstandigheden. Ondertussen veranderde de Academie voor Deeltijd (ADT) langzaam haar curriculum: twee vakken verdwenen en er kwamen nieuwe, andere vakken voor in de plaats.

Weggebleven

De deeltijdstudent heeft die oude vakken nooit helemaal succesvol afgerond. Ze moest voor één vak alleen nog een eindgesprek voeren en dan zou ze haar studiepunten binnen hebben gehad. ‘Maar de diverse geplande afspraken hiervoor heeft ze laten schieten, één keer is ze zelfs zonder bericht weggebleven’, aldus de examencommissie van ADT, afgelopen vrijdag tijdens de zitting. De student kan niet hard maken dat dat zo niet is gegaan.

Maar moet een student niet extra kansen krijgen om een vak af te ronden als dat vak uit het curriculum verdwijnt?, vraagt het College van Beroep zich af. ‘Die heeft ze ook gekregen’, verklaart de examencommissie. ‘Normaal krijg je één kans en één herkansing. Nu heeft ze een extra herkansing gekregen, dus in totaal drie kansen. Dat is veel.’

Dubbel

De deeltijdstudent moet dus gewoon de nieuwe vakken gaan volgen of het voorstel met vervangende opdrachten van de examencommissie accepteren. Maar het gaat de student om het principe: ‘Ik wil best hard werken om mijn getuigschrift te halen, maar ik ga geen stof dubbel doen. Ik wil erkenning voor wat ik al eerder heb afgerond.’

De examencommissie: ‘Deze student wil “deelvrijstellingen” en dat kan niet. Je rondt een vak compleet, in zijn geheel af als je álle onderdelen beheerst. Door de ingreep in ons curriculum kunnen er nu in de nieuwe vakken thema’s zitten die de student in het verleden al eens heeft gehad, maar ze heeft in de overgangsregeling alle kansen gehad om de oude vakken volledig af te ronden en die heeft ze niet benut.’

De ADT vindt dat zij meer dan coulant is geweest en op alle mogelijke manieren met de student heeft meegedacht en haar tegemoet is gekomen. Uiteindelijk werd het beroep ongegrond verklaard: de student heeft geen gelijk gekregen. [LJ]

Meer lezen?