Digitale paspop voor internetshoppen

Op het aanplakbiljet staat ‘Innovatie Theater’. Wederom een schitterend hersenspinsel uit de koker van ABC. Maar in feite is het niet meer dan een duur woord voor een ouderwetse brainstormmiddag. Maar het decor mag er wezen. De Koningszaal van het Koning Willem 1 College ademt een en al theater. Drie ondernemers klommen gisteren de bühne op met een casus.

Minder irritant

Zo zocht basisschool St. Jozef uit het Gelderse gehucht Loil manieren om extra inkomsten te genereren voor schooluitjes. Innovatiebureau Six Fingers daagde de studenten uit te bedenken hoe krantverkopers op straat minder irritant overkomen. Ten slotte wilde het bedrijf Vertical Retailing de verkoop van kleding via internet verbeteren. Nu sturen consumenten namelijk veel kleding retour omdat ze hun maat verkeerd hebben ingeschat.

Die laatste casus werd trouwens niet vanaf het podium gepresenteerd, maar via Skype. Het geeft eens te meer aan waar het deze middag allemaal om draait: innovatie. Aan de studenten de taak om tijdens het brainstormen ook met grensverleggende concepten op de proppen te komen. De inzet van hulpmiddelen als social media klinkt hier niet als een overbodige luxe.

Foster Parents Plan

Na een uur brainstormen hebben de studenten genoeg oplossingen. Zo wordt er een soort Foster Parents Plan bedacht voor de basisschoolleerlingen. Een eenzame bejaarde uit het dorp kan een van hen adopteren. In ruil voor haar maandelijkse donatie van vijf euro krijgt ze de rapporten van haar ‘kind’ te zien. Daarnaast zou het lokale accountantskantoor bijvoorbeeld het vak rekenen kunnen sponsoren.

Bij het verkopen van kranten moet je volgens de studenten een service aanbieden. Dus niet alleen zwaaien met De Telegraaf, maar de mensen ook iets nuttigs aanbieden. Langslopende klanten belanden bijvoorbeeld in een royale fauteuil en krijgen een kopje thee. Mensen die haast hebben, worden met een tuk tuk naar het station gebracht. Als consumenten tijdens zo’n service de krant lezen, zijn ze eerder bereid om een abonnement af te sluiten.

Digitale paspop

Maar de beste oplossing wordt tot het laatste bewaard. Wie op internet kleding wil kopen, moet volgens de studenten eerst een virtueel model van zichzelf op Facebook maken. Een digitale paspop met jouw heup-, taille- en büstematen. Als je vervolgens naar de website van bijvoorbeeld kledinggigant Diesel gaat, adviseert een virtuele assistente welke kleding jou het beste past. De kans dat kleding eenmaal thuis niet goed past, is dus veel kleiner. [CT]