Geen Bredase mannenklas

De site maakte een rondgang langs de vijf Brabantse pabo’s. Daar lopen ze niet erg warm voor een mannenklas. Ze zien er meer in om meerdere jongens bij elkaar te zetten in een gemengde groep, in plaats van een of twee per klas. Jongens zouden zich daardoor meer op hun gemak voelen.

Speciale klas

De Rotterdamse hogeschool wil er met de speciale klas voor zorgen dat meer mannelijke studenten voor de pabo kiezen en de opleiding ook afmaken. De studenten krijgen een baan als lerarenondersteuner en gaan een dag in de week zelf naar school. In de klas zitten vooral hoogopgeleide mannen afkomstig uit het bedrijfsleven.

De Hogeschool Rotterdam heeft de mannenklas ingesteld om de drempel te verlagen en de uitval terug te dringen. Van alle pabostudenten is zo’n 15 procent man, blijkt uit een analyse van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO). Daarvan haalt uiteindelijk maar 40 procent zijn diploma.

Voordeel

Gevolg daarvan is dat op basisscholen minder dan 15 procent van de leerkrachten van het mannelijk geslacht is. Jongens die voor de pabo kiezen hebben daarom wel een voordeel, zegt Nicole van Son op OnderwijsBrabant.nl. ‘Ze vinden snel een baan. Veel directies willen graag dat hun team zoveel mogelijk een afspiegeling is van de samenleving. Voor kinderen is het belangrijk dat ze verschillende rolmodellen hebben’, aldus de academiedirecteur.

Van Son denkt dat meer jongens voor de pabo kiezen als die uitstraalt dat het een stevige opleiding van hoogstaande kwaliteit is. ‘Daar werken we als pabo’s hard aan.’ [SW]