Nominaties Avans scriptieprijs bekend

De selectiecommissie van de Avans scriptieprijs ontving dit jaar weer van bijna alle academies een inzending. Het aantal afstudeerwerkstukken is teruggebracht tot vier genomineerden die volgens de commissie het beste voldeden aan de criteria toegankelijkheid, oorspronkelijkheid, maatschappelijke relevantie, samenhang tussen theorie en praktijk, praktische bruikbaarheid en actualiteit.

Tool voor zorginstanties

Opvallend dit jaar is dat zorg in alle scripties een rol speelt. Zo heeft de Bossche student Bedrijfseconomie Petra Dollekamp een tool ontwikkeld voor zorginstanties die helpt bij het bepalen van strategisch beleid met betrekking tot diensten bekostigd vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Dollekamp signaleert dat veel zorginstanties marktaandelen verliezen aan schoonmaakbedrijven die ook huishoudelijke verzorging bieden. Met de door haar ontwikkelde tool zouden de zorginstellingen beter in staat zijn de toekomstige concurrentie aan te gaan.

Havenziekenhuis Rotterdam

Ben de Swart, student aan de Academie voor Deeltijd in Breda, heeft onderzoek gedaan naar de Centrale Sterilisatie Afdeling van het Havenziekenhuis in Rotterdam. Dit ziekenhuis wordt gerenoveerd en de directie heeft in verband met stijgende kosten en aankomende bezuinigingen nog geen beslissing genomen over de desbetreffende afdeling. De Swart heeft de financiële risico’s van negen verschillende scenario’s vergeleken en op basis daarvan een advies uitgebracht.

Zorgvastgoed

De Bossche studenten Bouwtechnische Bedrijfskunde Dianka de Bie en Anneke Klaassen hebben de kansen van een projectontwikkelaar onderzocht die zich op de nieuwbouwmarkt van zorgvastgoed wil richten. De twee studenten hebben de marketingmix bekeken, de bedrijfs- en bouwprocessen onderzocht en vastgesteld welke meerwaarde de projectontwikkelaar heeft voor deze nieuwe markt.

Hepatitis B

De laatste student die kans maakt op 1.500 euro aan prijzengeld is Tessa van Kempen. Deze student Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek heeft bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam onderzoek gedaan naar de chronische variant van Hepatitis B. Centraal staat de vraag waarom de afweerrespons tegen dit virus niet goed op gang komt.

Op 1 december wordt de Avans scriptieprijs uitgereikt door bestuursvoorzitter Paul Rüpp. Het programma begint om 15.00 uur in collegezaal CA101 in Tilburg.

Vorig jaar werd de Avans scriptieprijs gewonnen door Milieukundestudent Harm Harmsen .[AR]