Het muzieknummer van 2010 volgens Avans

Over smaak valt te twisten, vooral muzieksmaak. Bij geen enkele andere vraag waren de meningen zo verdeeld als bij de zoektocht naar de muziekhit van 2010. Elk van de tien multiple choice mogelijkheden werd minimaal vijftien keer aangevinkt of het nu ging om Stromae, Snowpatrol of Swedish House Maffia. Achttien mensen hadden niet genoeg aan de tien antwoorden en typten hun eigen favoriet in. In totaal rolden er 26 (!) verschillende nummers uit de enquête.

Mijlenver uit elkaar

Met al die verdeeldheid in het achterhoofd is het is natuurlijk een één-tweetje dat de muzieksmaak van studenten en medewerkers mijlenver uit elkaar ligt. Onder studenten mag ‘One’ van Swedish House Maffia  zich de beste muzieksingle van 2010 noemen. Tegelijkertijd wist hetzelfde dancenummer bij de medewerkers maar 4 procent van de stemmen bijeen te sprokkelen en eindigde daarmee troosteloos onderaan.

Ook Bruno Mars – ‘Just the way you are’ en Jay-Z featuring Alicia Keys – ‘Empire state of mind’, de nummers twee en drie onder studenten, reikten niet de top drie bij de medewerkers.  Zij hadden als beste muzieknummer van 2010 namelijk gekozen voor de meest gedraaide plaat op de Nederlandse radio: Caro Emerald – ‘A night like this’. Runner-up werd Snow Patrol –‘Just say yes’. De derde plek was weggelegd voor de nummer één van de Top 40 in de maanden maart en april: Train – ‘Hey, soul sister’.

Op een hoop

Als we alles op één hoop gooien trekken de favoriete nummers van de beter vertegenwoordigde studenten uiteindelijk aan het langste eind. Swedish House Maffia heeft volgens Avans het beste muzieknummer van 2010 gemaakt. Bruno Mars eist de tweede plek op en dankzij alle medewerkersstemmen schopt Caro Emerald het toch nog tot de derde stek. [CT]

De complete uitslag:

Wat is het beste muzieknummer van 2010?

1. Swedish House Maffia – One: 18 procent

2. Bruno Mars – Just the way you are: 14 procent

3. Caro Emerald – A night like this: 11 procent

4. Snow Patrol – Just say yes: 10 procent