Scriptieprijs: veel aandacht voor zorg

De scriptie-uitreiking leek in eerste instantie vooral een vrouwenaangelegenheid te worden. Van de vier genomineerde werkstukken kwamen er namelijk drie van de hand van vrouwen. Des te opvallender was dat uiteindelijk de enige man van het gezelschap er met het prijzengeld vandoor ging.

Sterilisatieafdeling

In zijn afstudeerscriptie onderzocht Ben de Swart de haalbaarheid van een eigen sterilisatieafdeling voor het Rotterdamse Havenziekenhuis. Zou een relatief klein ziekenhuis zelf een ruimte moeten hebben voor het schoonmaken van alle instrumenten uit de operatiekamers? Na een uitvoerige analyse concludeerde Ben dat het ziekenhuis dit werk beter kon uitbesteden.

‘Het is een duidelijk product en het onderzoek is goed toepasbaar vanuit de theorie en de praktijk’, oordeelde de jury. ‘Hiermee kan de opdrachtgever op hoog niveau aan de slag.’ Zijn scriptie leverde Ben niet alleen een geldbedrag op, hij hield er ook een baan over. Het moederbedrijf, Erasmus Medisch Centrum, charterde hem om hun sterilisatieafdeling te reorganiseren.

Hepatitis B

Ook de drie overige scripties, beloond met 150 euro, hadden een link met de zorg. Zo nam Petra Dollekamp, student Bedrijfseconomie in Den Bosch, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) onder de loep. Bij het Tilburgse duo Bouwtechnische Bedrijfskunde Dianka de Bie en Anneke Klaassen ging de scriptie over vastgoed in de zorg. De Bredase student Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek Tessa van Kempen deed onderzoek naar Hepatitis B.

Voor dit laatste werkstuk had ceremoniemeester Paul Rüpp nog wat lovende woorden over. Volgens de bestuursvoorzitter van Avans was de scriptie van wetenschappelijk niveau. Het onderzoek van Tessa van Kempen betekende immers misschien wel het begin van een medicijn tegen Hepatitis B, een ziekte die onder andere kan leiden tot levercirrose. [CT]

Zie voor uitgebreidere omschrijvingen van de scripties het eerder verschenen artikel:

Nominaties Avans scriptieprijs bekend 23-11-2010