Transseksueel blij met ommezwaai UvA

Eisfeld drukt zich diplomatiek uit, maar volgens hem heeft de Universiteit van Amsterdam aanvankelijk geen begrip getoond, toen hij zijn verzoek om een nieuwe bul indiende.

Meisjesnaam

Aangezien op zijn oorspronkelijke bul zijn voormalige meisjesnaam staat, wilde hij een nieuwe bul met zijn jongensnaam. Maar die weigerde de UvA te geven. De universiteit houdt het ministerie van OC&W daarvoor verantwoordelijk, dat de wet te strikt zou hebben uitgelegd.

Bij de opening van het academische jaar aan de UvA stond Freek de Jonge op. Vlak voordat collegevoorzitter Karel van der Toorn was uitgesproken, vroeg de cabaretier of de UvA het jaar zou willen beginnen met het uitreiken van een nieuw diploma aan de transseksuele student. Daar kreeg hij van de aanwezigen een royaal applaus voor.

Geschiedenis herschrijven

‘Een pleidooi om de geschiedenis te herschrijven, nee, dat is een goeie’, grapte voorzitter Van der Toorn toen, duidelijk verlegen door de situatie. Hij gaf verder geen antwoord op de vraag van De Jonge.

Eisfeld is ‘blij dat de UvA nu tevreden is met de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling’. Hij snapt wel hoe het kon gebeuren dat de UvA zijn verzoek afwees. ‘Als mensen voor het eerst met transgenders te maken krijgen, weten ze er weinig van. Zodra ze er wat meer van begrijpen, worden ze al snel meegaander.’ [BB/HOP]