Van afval naar kattenbakvulling

Voor de derde keer hield de Bredase Academie voor Marketing en Business Management (AMBM) gistermiddag een lesdag rondom het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Studenten en docenten kwamen bij elkaar om te praten en debatteren over duurzaamheid in het bedrijfsleven. Door de AMBM-docenten waren speciaal drie gastsprekers uitgenodigd, vertegenwoordigers van twee bedrijven. Zij vertelden hoe hun bedrijven bezig zijn met MVO.

Kattenbakvulling

Rob van Kaathoven vertelde over de afvalverwerking door zijn bedrijf, de Van Kaathoven Groep. Bijvoorbeeld over het verwerken van afval tot kattenbakvulling. Het ideaal is ‘een wereld zonder afval’. Van Kaathoven: ‘Wij houden ons bezig met ketens van afvalverwerking, maar nog mooier is een kringloop: dat materialen rond gaan en elk restproduct weer voor iets nieuws gebruikt wordt. Geen restafval, daar werken we aan.’

Voor de studenten van de AMBM was het allemaal nogal zware kost, zo vlak voor de feestdagen. Toch waren er enkele criticasters in de zaal die Van Kaathoven nog wel wat vragen wilden stellen. Want is kringloop nou eigenlijk wel winstgevend? ‘Als je het goed doet wel’, antwoordde Van Kaathoven.

Dubbelzijdig printen

Hierna was het de beurt aan twee gastsprekers van het internationale bedrijf Ricoh. Ooit opgericht in Japan, is Ricoh nu een grote speler bij het helpen van bedrijven naar een snellere en daardoor goedkopere en milieuvriendelijker manier van de verwerking van informatie. ‘Of het nou gaat om e-mails of papieren documenten: grote bedrijven hebben dagelijks zóveel informatie te verwerken’, vertelde Zhanna Serdyukova, milieuexpert bij Ricoh.

‘Steeds meer bedrijven gaan over op standaard dubbelzijdig printen, om papier te besparen’, vult haar collega aan. ‘Wij ontwikkelen apparaten die alles tegelijk kunnen: printen, kopiëren, faxen, scannen. De meeste bedrijven zijn nog steeds alleen geïnteresseerd in duurzaamheid als het ook leidt tot kostenbesparing. Wij tonen aan dat die dingen samenhangen. En het kan ook anders: sommige bedrijven koppelen zelfs al hun topbonussen aan de milieuvriendelijkheid van het bedrijf.’ [LJ]