‘Waarom zou je ethisch handelen?’

Spreker Kasper Boon, emeritus hoogleraar van de Universiteit Maastricht, daagt de aanwezige studenten Bedrijfseconomie (BE) en Accountancy (AC) uit om na te denken over ethiek, ethische dilemma’s en over hoe zij zelf in bepaalde situaties in het bedrijfsleven zouden reageren en handelen.

Zelfs de bijbelse tien geboden, die op een groot bord aan de muur van kerk staan geschreven, worden er door Boon bijgehaald. Over ethiek gesproken! Het debat verloopt wat moeizaam, de strenge oud-docent duldde soms maar weinig tegenspraak, menen een paar studenten achteraf.

Code of conduct

De debatleider van Witlox komt met een paar ethische dilemma’s die studenten aanspreken, zoals: ‘wat doe je als je in de kroeg teveel geld terugkrijgt van de barman?’ En als je een boete krijgt voor zwartrijden met de trein, maakt dat dan wel genoeg indruk? Heeft een code of conduct binnen een bedrijf pas effect als die wordt gekoppeld aan bijvoorbeeld de bonussen van de leidinggevenden? Een lastige kwestie, vindt de zaal. We hebben toch ook de media, die bedrijven controleren?’, oppert Accountancystudent Rein Stevens.

Kortom: wat heb je aan een code of conduct in een bedrijf? Boon sluit de avond af met de vraag: ‘Waarom ethiek? Waarom zóu je ethisch handelen?’ Omdat je medeverantwoordelijk bent voor de samenleving, is een antwoord uit de zaal. Met het ethisch besef van de Bredase studenten lijkt het dus toch wel goed te zitten.

Düsseldorf

Uiteindelijk is Accountancystudent Wendy de Jong de beste debater van de avond. De winnaars van de eerdere twee Witloxdebatten waren Rein Stevens en Pieter de Keizer (BE). Samen met de nummer 4 en 5 uit het algemeen klassement, Bram de Feijter (BE) en Martijn Hermans (AC), gaan deze studenten binnenkort een paar dagen naar Düsseldorf.

De reis wordt door de academie bekostigd. Tijdens hun verblijf in Düsseldorf, zullen de vijf studenten de Ericsson-vestiging in de Duitse stad bezoeken. Maar de trip is toch ook vooral bedoeld voor de fun. [LJ]

Meer foto's op de Facebook -pagina van Punt!

Zie ook het eerder verschenen artikel:

AAFM weer gestart met Witloxlezingen 11-10-2010