Zweeds bezoek voor Pabo

De Pabo loopt voorop als het gaat om werken met het digitaal portfolio. ‘Ons onderwijs is competentiegericht. Om competenties en indicatoren te kunnen toetsen, moeten studenten een digitaal portfolio aanleggen’, legt docent Johan Weterings uit. Daarin leggen studenten bewijslast vast. Dat mag in tekst en foto’s, maar ook met video of geluidsfragmenten.

Startbekwaam

Pabo-studenten worden begeleid en beoordeeld aan de hand van hun digitaal portfolio. Daarmee moeten ze na vier jaar kunnen aantonen dat ze startbekwaam zijn. Om de Zweedse bezoekers een duidelijk beeld te geven, presenteerde student Odette Bunnik haar portfolio.

Na een studiereis met verschillende pabo’s van Nederland naar Stockholm vorig jaar, kwam uit Zweden een vraag over het digitaal portfolio en competentiegericht onderwijs. De Bredase Pabo kon antwoord geven en docenten Hans van der Heijden en Johan Weterings gingen terug naar Stockholm om vier presentaties te geven: aan het conservatorium, de sporthogeschool, de universitaire lerarenopleiding en een afvaardiging van Zweedse universiteiten.

Presentaties

Vorige week kwam er als vervolg daarop een Zweedse delegatie van drie personen naar Breda. Naast de presentatie van de student, kregen de Zweden ook presentaties over studieloopbaanbegeleiding, de kennisbasis Nederlandse taal, de invoering van het portfolio Avansbreed en bezochten ze een basisschool in Stampersgat. Ter afsluiting maakten ze met de Pabo-docenten een stadswandeling door Breda.

Volgens Hans van der Heijden leidt het contact met de Zweden tot een langdurig samenwerkingsverband. ‘Ik verwacht dat we ze gaan helpen bij het invoeren van het digitaal portfolio. Wij hebben de universiteit daar iets te bieden. We merken dat ze kwaliteit belangrijk vinden en dan helpt het dat we de beste hogeschool van Nederland zijn.’ Maar de Pabo kan ook wat opsteken van het Zweedse onderwijs. ‘Wij leren van hen hoe ICT wordt gebruikt in het basisonderwijs.’ [SW]