Martelingen en lijken op historische markt

Zes weken lang werkten de studenten Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Culturele Maatschappelijke Vorming en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan hun project. Per groepje bestudeerden zij een tijdsperiode, een doelgroep én een specifiek onderwerp. Op verschillende manieren presenteerden zij afgelopen vrijdag het resultaat.

Historische martelingen

Voor de stand van student Maryam Hafti ligt een nagemaakt lijk. Ook stijgt er wierook op en liggen er komkommers op de stand. ‘Wij beelden de historie van de pest uit’, vertelt de student enthousiast. Alle attributen beelden samen een verhaal uit. ‘De wierook was er bijvoorbeeld om de pest te verdrijven en komkommers waren verboden, omdat men dacht dat de besmetting daarop hechtte.’

Gekleed in gestreepte shirts en met zwart-witte mutsjes op presenteren Celeste, Carmen, Simone en Ellen verderop hun historische project over straffen. Met in het klein nagemaakte schietstoelen en galgen beelden zij de straffen van dertig tot honderd jaar geleden uit.

Verslavingssketches

Naast de geschiedenis worden er ook dingen uit het heden gepresenteerd. Zo voert het groepje van Esther Le Blansch achter een soort poppenkast sketches op met als thema hedendaagse verslaving bij kinderen en jongeren. ‘Met deze korte toneelstukjes over seks, drugs en gameverslaving proberen wij de aandacht te trekken van de studenten’, aldus de student. Toeschouwende studenten van andere opleidingen waren er echter weinig aanwezig.

Confronterend project

Bij de stand van Hanneke Lavrijsen en haar twee medestudenten Tessa Poppe en Anne Robs wordt de chronische ziekte kanker met posters met daarop verschillende soorten ‘ribbons’ en een PowerPoint met informatie gepresenteerd. De studenten zijn erg begaan met het onderwerp en wisten gelijk dat ze het project over deze ziekte wilden maken. ‘Er gaan nog steeds zoveel mensen dood aan kanker. Het is belangrijk dit onderwerp aan de kaak te stellen’, aldus Anne.

Hanneke en Anne hebben in hun naaste omgeving met de ziekte te maken gehad. ‘Het project was daardoor soms best confronterend’, vertelt Hanneke. Toch vond zij het ook leerzaam om de opdracht er juist over te maken. [JV]

Kijk hier naar een van de sketches: