Relschoppers demonstratie bestraft

De man uit Wassenaar gooide stenen naar de politie en smeet fietsen op de weg om charges van de ME tegen te houden. Hij had al een strafblad voor openlijk geweld, meldt het OM, en kreeg al zes keer een werkstraf opgelegd. De verdachte zegt zelf dat hij in paniek was en mensen wilde beschermen tegen het geweld van de politie.

Werkstraf

Een tweede verdachte is door de ‘supersnelrechter’ veroordeeld tot een werkstraf van tachtig uur. Deze dubbelstudent politicologie en geschiedenis van de UvA had nog geen strafblad. Hij bekent stenen te hebben gegooid, maar het waren volgens hem geen bakstenen. De officier van justitie eiste zes weken cel, waarvan twee voorwaardelijk.

Zaak nummer drie is uitgesteld, omdat de verdachte en zijn advocaat niet met het snelrecht akkoord gaan. Het gaat om een zwaarder vergrijp: de man zou een ME’er met een stok hebben geslagen. Daar kan hij 4,5 jaar cel voor krijgen. De student blijft wel in hechtenis en zal aanstaande vrijdag opnieuw worden voorgeleid.

Half blikje bier

De vierde verdachte, een Delftse student van achttien jaar oud, bekent een bierblikje naar de ME te hebben gegooid en heeft daar spijt van. Gelukkig was het blikje maar half vol, betoogt zijn advocaat. Het OM eist tachtig uur werkstraf, maar de rechter oordeelt milder: hij krijgt een werkstraf van veertig uur en mocht gisteren weer naar huis.

Ten slotte moet ook een zevenentwintigjarige Spanjaard voor de supersnelrechter verschijnen, die hier vrienden bezocht en uit solidariteit met hen mee ging demonstreren. Die heeft ook de ME bekogeld, stelt het OM, maar de Spanjaard ontkent: de dader zou piercings in zijn gezicht hebben gedragen, en die heeft hij niet. Wel verzette hij zich tegen zijn arrestatie, maar dat was slechts een misverstand.

Verzet bij arrestatie

De officier van justitie eist drie weken cel, waarvan één week voorwaardelijk. Maar de rechter spreekt hem vrij van het bekogelen van de ME en veroordeelt hem alleen tot een boete van 500 euro wegens verzet bij zijn arrestatie.
Het OM en een journalist van De Telegraaf (en aanvankelijk ook een journalist van de Volkskrant ) twitterden tijdens de rechtszaak, waardoor iedereen de zitting op de voet kon volgen. [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Toch nog rellen in Den Haag 21-01-2011