‘Mijn grootmoeder zegt altijd…’

‘Het idee om Loesje uit te nodigen ontstond op het toilet’, zo introduceert ASB-docent Hans Pekaar met een knipoog de gastspreker. ‘Elke dag lees ik daar op de Loesje-scheurkalender een spreuk waardoor je het leven makkelijker aan kan’. Pekaar denkt dat de creativiteit van Loesje een inspiratie kan zijn voor zijn studenten, bruikbaar zowel in hun studie als in hun (toekomstige) werk.

Zes vrienden

Gastspreker en Loesje-medewerker Jaron vertelt over hoe zes idealistische vrienden in 1983 in een kroeg in Arnhem tot het idee van Loesje kwamen. ‘Zij waren anarchist, activist, kraker, maar vroegen zich af of ze wel écht iets bereikten. Door posters op te hangen met teksten die iedereen begrijpt, dachten ze meer te kunnen bijdragen’, vertelt Jaron.

‘Zelf ben ik sinds 2006 betrokken bij Loesje. Loesje is onafhankelijk: vrij van enige vorm van subsidie, dus wij kennen ook geen censuur. De stichting kan draaiende blijven door de verkoop van merchandise als agenda’s, shirts, posters, kaarten.’

Na de uitleg over de organisatie van de stichting kan het echte werk beginnen. Iedere student in de zaal krijgt een groot leeg vel papier en moet daar op schrijven: ‘Mijn grootmoeder zegt altijd…’ en dat zelf aanvullen. Jaron: ‘Geef nu je papier door aan je buurman of buurvrouw en schrijf alle woorden die in je opkomen bij de zin die je leest.’ De studenten moeten creatieve schrijftechnieken toepassen: overdrijving, associëren, omdraaien, bevragen.

Op commando creatief

Maar op commando creatief denken en schrijven is nog niet zo makkelijk, zo blijkt wel. Met zuchten en piekeren, en soms wat giechelend, worden de vellen beschreven en doorgegeven door de studenten sociale studies. Uiteindelijk staat er op elk vel een spreuk, al dan niet geschikt voor een Loesje-poster, bijvoorbeeld: ‘Liever leven met de dood dan een doods leven’.

Een geschikte, mooie spreuk, volgens Jaron: ‘Die zou zo op een poster kunnen.’ De organisatie achter Loesje moet zo elke maand een keuze maken uit honderden spreuken, alleen de beste komen op een poster. ‘Die einddiscussie is vaak heftig en de emoties kunnen dan hoog oplopen. Loesje heeft nu eenmaal geen vaste criteria, het gebeurt allemaal op gevoel.’

De aanwezige studenten kunnen het kijkje in de keuken van Loesje wel waarderen, vertellen zij aan het einde van het gastcollege. Vooral de creatieve schrijftechnieken. ‘Alleen al bij het bedenken van een goede naam voor ons project is dit nuttig’, aldus een student in de zaal. [LJ]

Op donderdag 17 februari is de volgende bijeenkomst van het Studium Generale van ASB, de speciale collegereeks met bijzondere gastsprekers. Het onderwerp is dan: voetbal!