AMB gaat rigoureus flexen

De Academie voor Marketing en de Academie voor Financieel Management presenteerden begin 2009 trots hun checkplekken: stijlvol ingerichte ruimtes waar docenten tussen de colleges door even snel hun mail konden checken. Inmiddels zijn de ruimtes voltooid verleden tijd. Het vormt het ultieme bewijs dat flexwerken nog niet zo eenvoudig is.

Inspiratie

Voor AMB reden om goed na te denken over de flexwerkplekken die er door het ruimtegebrek moeten komen. Voor inspiratie bracht adjunct-directeur Luc van Leeuwe onder andere een bezoek aan de NHTV en de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Alle input werd op een grote hoop geharkt en leidde uiteindelijk tot een grootschalig plan.

Als het plan doorgang vindt, gaan de kantoren van AMB-personeel behoorlijk op de schop. De academie zetelt aan het einde van de G-gang, verdeeld over de tweede en derde verdieping. In het gedeelte achter de klapdeuren moeten alle muren verdwijnen en ontstaat er een open ruimte met reguliere werkplekken.

Geen telefoons

Het paradepaardje van het plan zijn echter de stille werkplekken. Van Leeuwe: ‘Als docenten geconcentreerd willen werken, gaan ze liever thuis zitten. Wij moeten ervoor zorgen dat ze ook op Avans terecht kunnen. Die stille werkplekken zijn ook echt stil. Er staan geen telefoons en studenten kunnen niet binnenlopen.’

De rest van de docentenkamers worden vooral omgetoverd tot ontmoetingsruimtes. ‘Docenten gaan dus niet aan hun bureau overleggen met studenten’, legt Van Leeuwe uit. ‘Ze lopen met de student naar een van de vergaderruimtes, zodat hun collega’s er geen last van hebben.’ Die overlegkamers komen er in verschillende soorten en maten. Sommige zijn bedoeld voor één-op-één gesprekken, in andere kun je met zes of acht man vergaderen.

Spullen laten liggen

In de academieraad werd maandag positief op het plan gereageerd. Al vragen docenten Natasja Nova en Pé Lamerigts zich wel af hoe de flexplekken worden gehandhaafd: ‘Alleen die plekken creëren is niet genoeg. Er is ook een mentaliteitsverandering nodig. Dadelijk gaan docenten toch met een student in discussie in de open ruimte of laten ze al hun spullen liggen op hun bureau.’

Voor dat laatste heeft Van Leeuwe al een oplossing bedacht. Docenten hebben bij hun werkplek voortaan alleen ruimte voor spullen die ze direct nodig hebben om te werken. Er komt een gezamenlijk ruimte met bijvoorbeeld een verzameling boeken die nu nog bij meerdere docenten in hun kast staan. Nagekeken tentamens en werkstukken belanden na verloop van tijd in een archief. Directeur Jos de Kort zorgt ervoor dat alle regels worden nageleefd: ‘In geval van nood ben ik zelfs bereid voor politieagent te spelen. Al mag ik hopen dat dat niet nodig is.’ [CT]