Terug naar overzicht

Deeltijd Sportmarketing wil groeien

Sportmarketing op Avans is een specialisatie van de deeltijdopleiding Commerciële Economie, als onderdeel van de Academie voor Deeltijd (ADT) in Breda. Nergens anders in Nederland kun je Sportmarketing in deeltijd studeren. De studie is nog klein, met een jaarlijkse instroom van zo’n vijfentwintig studenten, maar langzaam stijgt dat aantal. Bovendien heeft de opleiding relatief weinig uitval. Het doel is: groeien.

Toelating

Sportmarketing gaat over sport, maar is ook voor sporters en mensen uit de sportwereld. Docent Arjaan Stapert: ‘De student moet serieus iets met sport doen om toegelaten te worden. Denk aan (top)sporters, sportinstructeurs, marketeers voor sportmerken, maar ook de gymleraar op basisschool of middelbare school. Eén keer per week een uurtje recreatief fitnessen, dat is niet genoeg.’

De docenten van de opleiding zijn zelf ook allemaal uit de praktijk van de sportwereld afkomstig. Het zijn sportmanagers, sportmarketeers of voormalige topsporters. Ze werken parttime bij de ADT en daarnaast bijvoorbeeld ook nog bij Adidas, NOC*NSF of Euretco. Zo staan de docenten dicht bij de belevingswereld van de studenten.

Convenanten

Samenwerkingsovereenkomsten zorgen voor meer mogelijkheden. Vorige maand werd tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam een convenant ondertekend tussen de ADT en het Olympisch Netwerk Rotterdam . Met het netwerk Zeeland heeft de ADT al eerder een convenant ondertekend. Stapert: ‘In die regio’s kun je geen deeltijd Sportmarketing studeren, dus we willen de sporters daar graag attent maken op onze specialisatie op Avans in Breda.’

Sportmarketing heeft ook contacten met alle Nederlandse sportbonden. ‘Wij willen graag groeien’, stelt Stapert. ‘De samenwerking met sportclubs en de convenanten met Olympische netwerken levert ons studenten op en gastcolleges die soms ook tot een docentschap leiden. Het zijn relaties die wij goed en nauw onderhouden.’

Dilemma

Volgens Stapert is deeltijd Sportmarketing een uitkomst voor veel jonge sporters op weg naar de top: ‘Die jonge mensen komen voor de keuze te staan: voltijd gaan studeren of honderd procent voor de sport gaan? Beide combineren is vaak lastig. Deeltijd Sportmarketing is dé oplossing voor dit dilemma. Je hebt één middag en één avond per week college, verder heb je alle tijd om te trainen en wedstrijden te doen. Tentamens zijn vaak mondeling of een paper, dus alles is flexibel.’

Een hbo-diploma op zak is nodig, want niet iedereen haalt de top. ‘Op je achttiende weet je nog niet hoe ver je het gaat schoppen. Het grootste deel van de sporters haalt de top niet. Dit idee draagt bij aan het dilemma. Bovendien zijn de meeste sporters gemiddeld rond hun 35e wel “op”. Wat ga je daarna doen?’

Sigarenzaak

Het klassieke voorbeeld van vroeger is de proefvoetballer die na zijn carrière een sigarenzaak begon, volgens Stapert. ‘Die studenten krijgen we dus ook binnen: de dertigers en veertigers die te oud zijn geworden voor de topsport, de “uitgesporte” sporters. Zeker in het voetbal wordt er totaal niet over de toekomst nagedacht, als tienerjongens van school of straat worden geplukt voor een voetbalcarrière. Met de Johan Cruijffjes van deze wereld komt het wel goed, maar de iets mindere goden…’ [LJ]

Meer lezen?