Hbo’ers betalen 200 euro per studiepunt

Daar heeft het actualiteitenprogramma EenVandaag gisteren op gewezen. Omdat de schakelaars al een eerste bachelordiploma hebben behaald, moeten ze voor hun schakelprogramma het zogeheten ‘instellingscollegegeld’ betalen: een kostendekkend tarief dat kan oplopen tot 200 euro per studiepunt. Bij sommige universiteiten worden de schakelaars bovendien ‘contractstudenten’ en hebben ze geen recht op studiefinanciering of ov-jaarkaart.

Tweede bacheloropleiding

Dit is een gevolg van een wet die voormalig minister Ronald Plasterk heeft ingevoerd. De overheid bekostigt nog maar één bachelor- en één masteropleiding per persoon. Wie aan een tweede bacheloropleiding begint, moet dat voortaan zelf betalen.

Bij de invoering van de wet had ging de Eerste Kamer uiteindelijk akkoord, omdat Plasterk beloofde dat schakelstudenten er geen last van zouden hebben. ‘Als een bachelor een schakelprogramma voor een masteropleiding kan volgen, betaalt hij daarvoor het gewone collegegeld’, zegde hij toe.

Aparte bekostiging

De universiteiten krijgen echter geen aparte bekostiging voor schakelstudenten. Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU ziet daarom geen andere mogelijkheid dan de kosten op de student af te wentelen, zei hij gisteren tegen EenVandaag. Wie moet het anders betalen, als de overheid het niet doet?

Het vorige kabinet weigerde om schakelprogramma’s apart te bekostigen. Dan zouden ze te uitgebreid worden, was de redenering. De stap van hbo-bachelor naar wo-master moest zo klein mogelijk zijn. Bovendien hadden de universiteiten volgens de minister genoeg geld voor het schakelonderwijs: hun budget wordt immers niet alleen op het aantal studenten gebaseerd.

Beperkte duur

Destijds legde Plasterk aan de Eerste Kamer uit dat schakelprogramma’s een ‘beperkte duur’ hebben. Ook daarover gaat nu de strijd van de studenten met de universiteiten: wat is een beperkte duur? Is dat een jaar? Is dat een half jaar?

Het ministerie van OCW heeft nog niet gereageerd op de ophef. [BB/HOP]